Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Laktulos, hur mycket?

Skrivet av Ann m Frida 021021 (& Fanny -99)
Finns det någon här som ger sitt barn laktulos och i så fall hur stor dos per dygn? Frida väger runt 11-12 kg nu och är så förstoppad alltid, vi måste ge henne, men jag minns inte hur mycket man ska ge?

Ann
Svar på tråden: Laktulos, hur mycket?

Börja med lite

Skrivet av  Elenor med Sol
Vi fick rådet att börja med en liten dos, 3 ml/dygn i en vecka eller så för att se om det hjälpte. Sedan ökade vi till 5 ml/dygn. Hur mycket som är max-dos vet jag dock inte.
 

Angående laktulos....

Skrivet av  Evertss
Min son är tre år (imorgon) väger ca 20 kg och är ordinerad max 20 ml/dygn. Det delar vi upp på 2ggr 10 ml. Minskar/ökar efter behov, men aldrig mer än 20 ml. Jag hoppas att du ser till att du får det på recept av doktor....
 

Instämmer...

Skrivet av  Frida
... med föregående inlägg. Börja lågt och öka sedan dosen successivt om det behövs. Olle har alltid haft problem med hård mage (han är tre och ett halvt år, väger sisådär 12-13 kg) och jag tycker att vi alla år hade ett sjå att hitta rätt dos. Precis när jag tyckte att det funkade så funkade det inte... Han har aldrig fått mer än 20 ml per dygn. Ett problem med Lactulos kan vara att man blir lite "gasig" i magen.

I somras tyckte Olles läkare att han skulle testa Movicol i stället (ett pulver som man rör ut i vatten, smakar apa, men tack & lov finns ju knappen)och ÄNTLIGEN funkar hans mage jättebra. Vet inte hur gammal man måste vara för att ta Movicol, om det nu finns någon åldersgräns, men för Olle har det funkat hundrafalt bättre än Lactulos. Det var inga problem att sluta med blöjorna i och med detta.

Lycka till, hoppas det funkar bra för din lilla tjej!
 

Tack för svaren! imt

Skrivet av  Ann m Frida (& Fanny)
d
 

Vi ger istället..

Skrivet av  Anna och Maja
katrinplommonpure´ utspett med lite vatten istället. Det fungerar mycket bättre på Maja än Lactulos. Men när vi använde det så gav vi 3-4 ml per dag. Ibland varannan.
Prova katrinplommonpure om du inte gjort det tidigare. Jag tycker att det är kanon!!

Kram
 

Artiklar från Familjeliv