Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att ha eller inte ha knapp ?

Skrivet av Puttes pappa
Hejsan ,jag är ny på denna sidan .

Det är så att vi eventuellt skall sätta en knapp på våran lilla grabb . ( Haft sond i ca 1½ år )
Jag undrar vad ni tycker ?(Bra eller dåligt med knapp )
Svar på tråden: Att ha eller inte ha knapp ?

föredrar knapp framför sond =)

Skrivet av  sebbes mamma
oj ni har haft sonden en lång tid! våran sebastian hade sond i ca 2 månader och jag kan säga att knappen var en befrielse! det var så skönt o slippa alla bekymmer med tejp som lossnade, röd hud under tejpen, sond som blev urdragen (ändå drog sebbe ur den bara 2 ggr) mm...
det var oxå skönt att slippa alla blickar från folk när man var ute, man såg att de funderade men ingen vågade fråga, knappen syns ju inte på det viset =)

jag tycker det fungerar bra med knapp, det är något som underlättat vår vardag, även om man givetvis heslt velat vara utan den....

välkommen hit föresten!!



 

Knapp

Skrivet av  Linda
Vi tycker att det funkar jätte bra med knapp. Just som Sebbes mamma skrev man slipper alla blickar när man är ute och knappen åker inte ut lika lätt.
Välkommen till sidan!
 

För knapp...

Skrivet av  Katarina med Maja
emot sond om det blir långvarigt (men det är ju inte lätt att veta, i de flesta fall har man kanske trott att sonden var tillfällig..)
Så 1,5 år med sond, ja då skulle jag byta till knapp.. men jag har lite frågor först..
Varför har han sin sond?
Äter han något själv?
 

välkommen hit

Skrivet av  cajza m lillstumpan
Hej!
Vi har haft knapp på våran dotter i tre månader nu. Hon hade sond de första sex-sju veckorna i sitt liv, men fick knapp nu när hon var drygt ett år, bla pga upprepade infektioner som gjorde att hon hade problem att äta själv.
Vi tycker att det har varit en välsignelse att slippa stressmomentet att hon inte äter nu får hon i sig vad hon ska, hon växer, och utvecklas i allt snabbare takt.
Lite pilligt kan det ju vara men mycket hellre knapp än en annan lösning.
 

I de flesta fall klart FÖR.

Skrivet av  Ann m Frida (och Fanny)
Jag håller med det som alla skrivit här uppe och vill bara tillägga att det nog inte är så skönt att ha nässond. Prova själv, det känns ju hemskt irriterande. Knappen känns inte obehaglig för barnet och jag tror att man bara därigenom kan få vissa barn att äta mer. Sond stimulerat inte ätandet.

Min tjej Frida har haft knapp i 1,5 år nu och hade sond i ett par månader innan dess, hemska månader som jag inte skulle vilja ha tillbaka! *ler*

Ann
 

Föredrar knapp

Skrivet av  Thea
Välkommen hit till sidan!

Min son hade nässond tills han var 15 månader och då fick han sin knapp. Jag önskar att han hade fått den tidigare.

Knappen kräver mindre passning än sonden av oss föräldrar och man behöver inte vara orolig för att den ska hamna fel. Barnet slipper obehaget i svalget och de regelrätta övergreppen som måste till för att kunna sätta om sonden när den åker ut eller behöver bytas.

Så jag röstar för knapp om ni inte ser någon omedelbar ljusning på matfronten.
 

Artiklar från Familjeliv