Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blir så arg..

Skrivet av Simone v.9 tvillingar
Jag har en vänninna som jag blir väldigt irriterad på för hon ska alltid påpeka att jag inte har blivit gravid på ett naturligt sätt.
Jag sa till henne att jag blir lättare trött nu eftersom jag är gravid och då säger hon att det är pga av alla hormoner du har fått innan och där av tröttheten samt att din kropp inte har blivit gravid på ett naturligt sätt så det är också anledningen till att du blir lättare trött.
När jag hade fått mina ägg tillbaka så sa hon till sin man när jag var där att "ja, hon hade endast två ägg som gick att använda"
Jag har så svårt att förstå att folk kan vara så elaka så jag blir helt paff.
Har ni råkat ut för något liknande??
Svar på tråden: blir så arg..

Jag blir också arg!

Skrivet av  Ebba 2:a ICSI (ruvdag 3)
Hej Simone!
Jag blir arg bara jag läser ditt inlägg! Jag undrar över vissa människor, hur de bara kan kasta ur sig vad som helst, en del tanklöst och en del rent elakt!
Jag känner bara att jag ville skriva in och stötta dig, för sånt där beteende vill man inte möta. Avundsjuka kanske? Tvillingar är ju inte alla förunnat... Njut av din graviditet!

Själv hoppas jag också bli gravid och ruvar två ägg på dag 3 idag. Då tänker jag ju mig berätta för folk runt omkring att det är provrörsbarn, och man önskar ju verkligen att de ska förstå att man gått igenom något riktigt jobbigt även om de inte fattar allt!

Stå på dig!
Kram Ebba
 

Tack gumman!

Skrivet av  Simone v.9 tvillingar
Ja, man kan undra om det är avundsjuka eller att dom vill tala om att man är en sämre oduglig kvinna.

Jag är JÄTTE,JÄTTE lycklig att jag har två,det är den ultimala lyckan i min ålder.

Jag håller tummarna för dig och hoppas att äggen eller åtminstånde ett ägg fäster.

Kramis
 

Fick oxå höra ...

Skrivet av  Kicki
.. av en "kompis" som sa till mig att:
Ja, ni blev ju gravida så lätt, fick bara åka till uppsala och få hjälp. Jaha vadå lätt, det tog bara 4 år och en IVF... Lätt och Lätt... Men vill hon gå igenom det man får göra för att få sitt efterlängtade barn kan hon ju göra det, sedan kan hon ju yttra sig om det var lätt eller inte.
Idag har vi inte så bra kontakt längre, hela min graviditet sa hon saker som sårade och gjorde mig ledsen. Hon påpekade bla att min mage var så "onormalt" stor, jag borde kanske kolla upp det ifall barnet var sjukt eller så....
Förstår inte varför endel vill en illa. Hon gjorde i alla fall så inte jag fick njuta av min mage så som jag hade önskat. Oroade mig i nästan 9 månader för att något skulle vara fel. (tjejen som sa detta förlorade ett barn i magen, kanske gjorde det till att jag oroade mig för allt hon sa...)
 

usch fy..

Skrivet av  Simone v.9 tvillingar
vad hemsk att säga så om magen..jag tror nog att hon var avundsjuk på din mage, men vet man att någon har förlorat ett barn och berättar om det så är det ju inte konstigt att man blir livrädd.
Tänker på tjejer som berättar om sina hemska förlossningar..det är också något man verkligen vill höra..hm
 

Nej verkligen inte...

Skrivet av  Lillan BF 1/7
den enda som kläckt ur sig något liknande är min mormor, men jag och hon har ingen kontakt i alla fall, så det spelar mig ingen roll... Annars har jag bara härliga kompisar som stöttar, frågar och är nyfikna. De vet ju att jag är en öppen person som mår bäst av att få berätta om vad som pågått och jag har verkligen fått vädra allt jag behövt...
 

jo..

Skrivet av  Simone v.9 tvillingar
Det har man det också som tur är.
 

Okunskap eller dumhet

Skrivet av  Medmänniska
av din väninna att kläcka ur sig dylika dumheter? Om jag fattat dig rätt så väntar du tvillingar vilket ger dubbelt upp av alla hormoner. Du kommer att vara trött, rejält trött med. Vad ska man med fiender till om man har sådana väninnor? På mig låter det som om hon vore avundsjuk.
 

Usch ja

Skrivet av  HelenaBro
Puckade människor med dumma kommentarer finns det gott om! Man får försöka tänka att de människorna finns till för att vi andra ska känna oss normala och intelligenta... Och lyckligtvis håller de sig vanligen borta från såna här forum! *kram*
 

du har så rätt *imt*

Skrivet av  Simone v.9 tvillingar
.
 

Tyvärr

Skrivet av  Anonym
Hej,

Jag har också fått höra liknande kommentarer, till och med av folk som själva blivit hjälpta på vägen. En tjej sa att "vår graviditet är i alla fall mer naturlig, för jag har bara tagit hormoner, du har ju genomgått IVF". Kom (som vanligt) inte på ett bra svar förrän långt efteråt.
Men detta var en tjej som alltid skulle veta och kunna mest och bäst (oftast = dåligt självförtroende.)

Jag tycker det låter som din "väninna" är ganska avundsjuk, hon kanske själv skulle ville ha barn och i hemlighet önskat sig tvillingar? Det vet jag många som gör.

En provrörsbefruktning är inte speciellt onaturlig tycker jag, det är bara så att befruktningen sker utanför kroppen. Däremot är det mycket barnsligt av vuxna att fälla dumma kommentarer. Jag fick själv tvillingar efter min IVF och har fått frågan ibland om de är "riktiga tvillingar". Då svarar jag "nej, de är bara på låtsas".

Många lycka till önskar jag dig!
 

*lol*

Skrivet av  Simone v.9 tvillingar
Det var bra svarat på en dum fråga. kan tänka mig att det kommer mycket sånt sen..jag får börja ladda upp med kommentarer ;-)
 

Jag igen

Skrivet av  Anonym
Glömde bara berätta att trots min höga ålder var både graviditeten lätt och förlossningen blev ett trevligt minne, tycker det hela var positiva upplevelser
 

Blir arg för din skull

Skrivet av  Beth med Viktor 2/6
jag pratade med en vänninna i början när vi hade börjat med hormonbehandlingar. Men jag fick ungefär likannde svar. Därför valde vi att inte berätta för några endast 3 personer visst att vi gjorde ivf försök.
Många tror att ivf barn är monster att de itne är riktigta bara för att de itne kom till på "naturlig" väg. jag vill bespara mitt barn från att få konstiga, dumma kommentarer därför berättar vi itne för några om hur han kom till.
Det är ju inte så vanligt att man berättar hur naturliga barn kom till, ex han satte på mig på diskmaskinen osv...

Men var och en får ju göra som de vill. Däremot kan jag i vissa fall berätta att det tog lång tid att bli gravid och att det var smärtsamt.

Jag önskar dig all lycka med dina små och försök att inte bry dig om dumma kommentarer. Njut av att vara gravid och som min barnmorska sa; Nu är det du som skall vara primadona det får andra rätta sig efter.

kram

Beth
 

önskade att jag hade varit tyst..

Skrivet av  Simone v.9 tvillingar
men jag är en sån som måste dela med mig och ventilera allt. jag hoppas att hon inte säger något till barnen när dom väl finns..
Innan när jag inte visste vad provrörsbefruktning var så trodde jag att fostret var i ett glasrör och fick växa till sig där så slapp man föda det själv..
hihihi..
 

Där har vi ju svaret...

Skrivet av  Lillan BF 1/7
Hon tror naturligtvis att dina tvillingar ligger i ett rör någonstans och då är det förstås konstigt att DU känner av trötthet... Du ser - allt har sin naturliga förklaring (eller korkade tolkning :-)) Du kan ju alltid fråga henne om det är det hon tror - tål hon skämt?
 

hihihi

Skrivet av  Simone v.9 tvillingar
Det är nog så.. Hon sa en gång till mig att bebis tiden är endast en transportstrecka. Jag kanske ska vänta tills barnen har blivit lite äldre innan jag tar ut dom ur provröret..*LOL*
 

Då slipper man ju föräldraledigheten också...

Skrivet av  Lillan BF 1/7
Man kanske kan plocka upp dem när de redan klarar sig utan blöjor, kan knyta skorna själva och pratar rent - så slipper man ju "transportsträckan"...
 

Artiklar från Familjeliv