Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är nervös!!!

Skrivet av Mysaks
Hej...
Fick papper från sjukhuset igår att vi ska göra vår provrörsbefruktning innan sommaren alltså om 2-3 mån...
Finns det någo som har ork att berätta lite i förväg om vad som händer?Har läst dom flesta inlägg här, och blir ännu mer nervös. Hur stor är chansen att det lyckas? Felet på mig är att ena äggledaren är ur funktion. Men den andra fungerar hur bra som helst.. Tacksam för alla svar...
Kramar o lycka till till alla er som går igenom dett och er som har gjort det..
Svar på tråden: Är nervös!!!

Är lat och kopierar ett gammalt inlägg...

Skrivet av  Lillan BF 1/7
Hoppas att du tycker att det är intressant ändå ;-)

Vi gjorde ju en IVF (eller rättare sagt en ICSI, som innebär att man sprutar EN spermie direkt in i varje utplockat ägg istället för att lägga ägg och spermier i en skål och låta befruktning ske "på egen hand").

Det som händer då är att man först nedreglerar hormonnivån med hjälp av en nässpray i ca 3 veckor(så man hamnar i ett artificiellt klimakterium), därefter tar man sprutor i magen (direkt under naveln med en "penn-spruta" liknande dem som diabetiker har) med hormon för att stimulera äggproduktionen. Efter ca 8-10 dagar kollar man hur många äggblåsor som har bildats och beslutar sedan om när man ska ta "ägglossningssprutan" som gör så att äggen mognar i äggblåsorna. 1½ dygn efter man har tagit ägglossningssprutan åker man till kliniken och ska plockas... Det går till så här:

Man får byta om till "operationsskjorta" och sedan får man eventuellt en lugnande tablett (jag avböjde tyvärr). Man får också en nål satt i armen, där man sedan får morfin... Man blir sedan inrullad för att sätta sig i gynstolen och då pumpas första dosen morfin in. Därefter sätts 3-4 bedövningsnålar i slidväggen (DETTA GJORDE OTROLIGT ONT PÅ MIG!!!). När bedövningen har tagit så börjar äggplocket. Med hjälp av ultraljud letar sköterskan och läkaren upp äggblåsorna och tömmer en efter en i individuella "strån" och lämnar in till labbet i rummet bredvid. Man får veta när de hittat det första ägget och då är man lättad kan jag säga... Jag blev plockad från 18-20 äggblåsor (min man försökte räkna för jag var "väck"). 12 av dem innehöll ägg och 9 av dessa var befruktningsdugliga. Efter äggplocket fick jag ligga en stund och vila samt äta en smörgås (man kom fastande). Jag kräktes upp den ganska fort!

Dagen efter fick vi veta hur många ägg som blivit befruktade (9) och ytterligare en dag senare fick vi komma tillbaka och sätta tillbaka ägg genom att de satte in en tunn kateter upp i livmoderhalsen och "blåste in" två ägg.

Sedan var det bara att vänta i två veckor. När 13 av de dagarna hade gått var jag jättedålig pga av överstimulering och hade 3½ liter vätska i buken som jag blev tappad på när jag väl kom in till sjukhuset, samt förstorade äggstockar (7-8 cm stora i st f 2 cm som är normalt). Jag testade positivt den dagen, så hur ont jag än hade så var det värt det, men smärtan av sprutorna vill jag inte gärna upprepa!
 

Tack för....

Skrivet av  Sofi
Det var en jätte bra beskrivning på hur allt går till.
Nu vet jag vad som väntar oss.
Lycka till
 

Varsågod...

Skrivet av  Lillan BF 1/7
Jag är ju över halvvägs nu och det känns väldigt avlägset med sprutor och överstimulering just nu... Tänk vad fort man glömmer!!
 

Tack!!!

Skrivet av  Mysaks
Det var ett bra svar, allt verkar bra utom dom här förbaskade sprutorna när man e där. Men LITE får man väl lida :o)... Hur har det gått för dig då? Har du blivit gravid? Jag har ju en dotter sen innan och hon blir 13 till vintern, men hon fick jag på naturlig väg. Men jag tackar så hemskt mycket för svaret...
 

Jo, signaturen...

Skrivet av  Lillan BF 1/7
betyder ju att jag har beräknat datum för förlossning den 1/7, så jag är i v 23 nu...
 

Alltid lika bra Lillan!

Skrivet av  HelenaBro
Jag har läst ditt upprepade inlägg noga _varje gång_ jag sett det och känner mig lika tillfreds med informationen _varje gång_ :-) Kanske borde skriva ut infon och sätta på väggen?? fniss
 

Du är ju för gullig!

Skrivet av  Lillan BF 1/7
Jag skrev ju ner den där infon en gång när jag satt och tänkte igenom alla steg vi gjorde och visst - den är ju en hyfsat vältäckande redogörelese för det som händer, så tack för komplimangen!!!

Hoppas att den kan hjälpa någon annan lika mycket som Tess med Tindras hemsida hjälpte mig!
 

Artiklar från Familjeliv