Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förlossningsdepression

Skrivet av Jennivf -31
Det är vad jag har börjat fundera mycket över. Tänk om man skulle få det!! Vem vet hur ens psyke fungerar. Så länge och så hett som vi har väntat på det här barnet, ja ni vet ju själva hur det är.
Tänk om man skulle få en knäpp och stoppa bebisen i ugnen och annat som man hört olyckliga nyblivna mödrar har gjort.... Jag vet flera som faktiskt har fått just detta. Och de är som jag, har aldrig lidit av depression innan. Visst har jag mått dåligt över barnlösheten, men jag har klarat mig undan att bli deppressiv.

Jag har sagt till min käre man att hålla stenkoll på mig, så att jag inte beter mig underligt. Eller snarare underligare än vanligt.

Jag som trodde att jag var iskall.. Inte nervös alls inför förlossning osv. Men så hänger jag upp mig på en sådan sak som förlossningsdepression.....

Ja, ja.. Jag är gravid. Det är väl därför jag får en sådan konstig idé.

Kram till er alla. Ursäkta ett snurrigt inlägg.
Svar på tråden: Förlossningsdepression

Jag fick en släng av det..

Skrivet av  Thereses mamma bf 1/7
efter att jag hade fött Tess. I mitt fall var det rätt fåniga saker som kunde få mig att flippa ur fullkomligt. Minns att jag stod och hängde tvätt en gång och efter en stund reflekterade jag över att jag hängt Thereses kläder bakom mina och Peters, hennes kläder doldes alltså av våra och jag började störtgråta och riva ner allt. Då kändes det som att jag försökt att dölja henne fast det bara var kläderna som hamnat längst bak, gud vilket dåligt samvete jag fick av det! Nu kan jag skratta åt det men då när det hände var det blodigt allvar..

Ledsen och trött var jag också och kände mig misslyckad som mamma fast det inte fanns något som pekade på att jag var det. Det här höll inte i sig så länge tack och lov, det finns ju de som får hiskeliga problem. Jag köpte iaf en jättebra bok om just detta, den är skriven av Pia Hintze och heter "Babyblues". Den kan jag varmt rekommendera!

Kramiz!
/Mia
 

Tack för tipset.

Skrivet av  Jennivf -31
Jag skall minsann ta och kolla om inte biblioteket har den boken.

Tack, tack... ;)
 

Olika sorter *långt*

Skrivet av  Time bf 17/6
Har din Bm inte tagit upp detta någon gång på MVC?
Vid mitt förra (eller om det var förrförra...*virrig*) bm-besök tog hon upp just detta om depressioner.
Jag fick en broschyr att läsa och sen fick jag en enkät att svara på med frågor om depression. Tydligen kommer jag att få svara på samma enkät efter att barnet är fött, fast då på BVC.

När jag väntade sonen för 6 år sen var det ingen som tog upp detta ämne och det önskar jag verkligen att de gjort det.
Inte för att jag hamnade i någon djupare depression, men jag drabbades av Baby blues ett par dagar efter förlossningen när jag fortfarande låg kvar på sjukhuset och då ville jag bara gråta.
Jag fattade aldrig då varför jag var så ledsen när jag borde vara glad över att vi just fött barn och dumt nog vågade jag aldrig gråta eller prata om det.
Det är såhär i efterhand jag har fått reda på varför och att det är ganska vanligt.
Så den här gången ska jag gråta av bara den om jag känner för det =)

Här kommer ett litet utdrag ur min broschyr från MVC som heter Depression i samband med förlossningen:

"Vad är blues? -Omkring hälften av alla mammor går igenom en period av gråtmildhet kort efter förlossningen. De känner sig "upp och ner" och kan börja gråta utan anledning. Detta är helt normalt och varar vanligtvis bara i ett par dagar."

"Vad är depression i samband med förlossningen? - Detta är ett problem som påverkar en av tio kvinnor. Det kan uppträda när som helst under det första året efter förlossningen.
Symptom kan vara: sorgsenhet, oro för barnet, dålig aptit, inget intresse för sex, sömnproblem, utmattning, irritation mm.
Du kan hjälpa dig själv genom att vila mycket, du behöver inte vara någon "super-mamma".
Att prata om saker kan ofta vara till stor hjälp. Prata med din barnmorska eller BVC-sköterska, de har utbildning för den här typen av problem och kan erbjuda dig stödsamtal."

Oj, det här blev visst ett långt inlägg, men jag tror det är skönt att vara lite införstådd med vad som ev kan hända.
Hoppas detta kanske hjälpte dig en bit på vägen iaf. Det är mycket tankar som snurrar i huvudet nu för tiden =)
Kram kram!
 

Tack till dig med.

Skrivet av  Jennivf -31
Jo, jag frågade BM lite lätt om det idag, men fick inte så mycket till svar. Hon var lite onåbar idag, lång historia.... ;)

Jo, det är lite för mycket snurr i huvudet på mig just nu, och mycket bottnar väl i tanken på att jag fortfarande inte kan tro på att vi faktiskt skall få ett barn. Och då blir jag lite rädd för idiotiska saker. Som, kan jag som inte kan ta åt mig graviditeten ordentligt verkligen uppskatta bebisen sen? Jag har, som du nog förstår, inga barn sedan tidigare. Alla mina vänner som har barn säger, lugn du kommer att knockas av kärlek till krypet...

Men, men... Vi får se hur det blir framöver.

Apropå inget, så kanske vi får samtidigt du och jag. Om jag går över en vecka eller två och du kommer lite tidigare.... ;)

Tack så mycket för ditt svar.
 

Vore kul!

Skrivet av  Time bf 17/6
Ja, tänk om vi skulle få samtidigt du och jag =)
Fast jag hoppas du slipper gå så länge över tiden.
Själv fick jag sonen en vecka innan bf, så kanske att jag får lite tidigare denna gång också, men man vet ju aldrig.

Annars har vi ju både Björna med bf 7/6 och jag har Thereses mamma med bf 1/7, så det blir spännande framöver. Jag har kanske glömt någon annan med bf snart också...

Majoslava borde i alla fall vara den som får närmast nu om hon inte redan är på BB, jag har inte sett henne på några dagar.

Må så gott!
 

Oj..

Skrivet av  Biörna bf 7/6
..det har du rätt i (om Majoslava). Tänk om hon redan fått sina små. Man får hålla tummarna!
 

Jepp

Skrivet av  Gerdan
Jag har drabbats och fick mycket bra hjälp efter om och men. Jag märker att inte så många är medvetna om t ex hur kosten och näringsämnen kan vara en faktor för om man får en depression eller inte. T ex stresssituationer gör slut på mycket magnesium i kroppen därför kan det vara bra att ta ett tillskott på magnesium när man är stressad eller känner sig nere.

Finns säkert andra näringsämnen/tillskott man kan se över och ta för att i alla fall förebygga depressioner av den orsaken.
 

Det står lite..

Skrivet av  Biörna bf 7/6
..om tredagars "baby blues" och även om förlossningsdepression i "Mammapraktikan" (som varit min lilla grav.bibel). Det kan i alla fall delvis handla om den hormonella omställningen efter förlossningen, men med rätt stöd i god tid brukar det ge med sig fortare. Ska nog säga till min man att hålla ett öga på mig med och se till att jag pratar med bvc om jag verkar nedstämd. Just nu kan jag komma på mig själv med att ligga och grubbla över de mest konstiga saker som ligger långt fram i tiden och inte alls behöver grubblas över redan nu. Det är ju en så stor omställning som väntar särskilt för oss som väntar första barnet, så det är väl inte konstigt att man blir lite snurrig. :-)
 

Observera

Skrivet av  kibin
att det är stor skillnad på förlossningsdepression och amningspsykos. Det är vid de senare när man helt förlorar verklighetskontakten som man kan stoppa barnet i ugnen och det är väldigt ovanligt.
Förlossningsdepression är däremot ganska vanligt och att man börjar gråta och blir förtvivlad för ingenting första tiden är snarare regel än undantag.
 

Artiklar från Familjeliv