Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang frysförsök

Skrivet av kajsa med Hampus 11/2
Jag och min sambo fick i februari en jättegullig lite kille med hjälp av IVF och vi är så lyckliga för honom. Nu undrar jag lite för att det är så att vi har fem frysta embryon kvar hur det fungerar när de skall sätta in de, inte för att det är aktuellt än på länge, men funderingarna finns ju där i bakhuvudet att det skulle vara roligt med en liten till någon gång i framtiden. Tinar de alla på en gång eller kan de tina ett i taget, måste man gå igenom samma behandling igen eller kan de sätta in de i en vanlig menscykel.
Är det någon som vet får ni gärna förklara för jag är lite nyfiken.

kram
Svar på tråden: ang frysförsök

När vi skulle

Skrivet av  Jennivf -25
sätta in ett frysägg så fick jag börja äta tabletter (Progynon) vid första mensdagen. När det närmade sig ägglossningsdags så fick jag sprutor i rumpan i tre eller fyra dagar. (Dessa kunde min sambo ge mig, alternativet var att åka till kliniken eller till VC.) Sedan ansågs jag redo för mitt frysägg. Mitt problem var att jag då hade bara ett ägg och det klarade inte upptiningen.

Nu har jag också en hel drös ägg i frysen till nästa gång och jag har för mig att de sa till mig att de brukar hinna tina några efter varandra innan det blir för sent för mig att få något insatt.

Nu vet jag att behandlingarna kan skilja beroende på vart i landet man bor. Detta var Sahlgrenska i Göteborg.
 

Olika.

Skrivet av  Anso m Felicia
Förhoppningsvis ska jag göra ett frysförsök i denna cykeln. Fast det ser mörkt ut för de gör inga frysinsättningar på helgen.

Det görs helt naturligt. Dag 10 ska jag på UL till kliniken och sedan får jag ÄL testa varje dag.
Sedan får jag tillbaka embryona tre dagar efter omslag.

Jag har åtta i frysen, två är frysta ensamma och de andra två och två. Så det beror helt på äggkvalitéen.

Bra att veta är att HS kräver att man slutat amma sedan minst tre månader innan frysförsök.
Vet inte om det är lika överallt.
 

Naturlig cykel

Skrivet av  Lottis BF 23/11
Grattis till lille Hampus!

Jag har gjort två frysförsök, det senaste resulterade i graviditet. Eftersom jag inte haft så många frysbara ägg (3 st) har de frysts en och en. Jag har fått tillbaka äggen i naturlig cykel, av tre anledningar: min kropp har reagerat lite underligt på hormonerna, nedregleringssprayen t.ex har ingen effekt alls på mig, jag har mycket regelbunden menscykel så det är lätt att veta när det är dags och för det tredje har jag bett om det eftersom jag tycker att det är så jobbigt att bli "skendräktig" på progesteron.
Första dagen i en menscykel har jag ringt kliniken och förvarnat, därefter har jag börjat mäta efter ägglossning med ÄL-stickor (inträffar alltid på dag 10!). När ÄL har konstaterats ringer jag kliniken som tinar upp ett ägg två dagar senare. Det sista ägget var en blastocyst som långtidsodlats, så det tinades upp på 5:e dagen efter ÄL. Efter transfer har jag åkt hem och väntat (som vanligt).
Det positiva med hela behandlingen är att man kan lyssna på sin egen kropp efter graviditetssymptom, man mår bra och äggstockarna och magen är inte svullen som precis efter ett äggplock.
 

tack för era svar

Skrivet av  kajsa med Hampus 11/2
nu vet jag lite mer, så får vi se hur det blir med det senare om vi bestämmer oss för att försöka med ett barn till eller ej. Kruxet är ju bara att de får inte ligga frysta mer än 5 år så innan dess måste vi ha bestämt oss. Denna ivf gjordes på Sahlgrenska i Göteborg och där ligger även de frysta äggen och väntar.
kram på er.
 

Artiklar från Familjeliv