Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur många av er återförde 2st + och bär på 2st nu?

Skrivet av ninas mamma
Hej!

Hoppas att jag snart får vara här igen. Har en flicka på 2,5år (spontant efter 3ars forsokande) och vi håller nu på med ett FET. (Frozen Embryos Transfer) här i USA.

Den 9 juni om allt går väl får jag tillbaka 2st av mina 6st blastocyster som for nuvarande ligger nerfrysta sen 4ar tillbaka.

Hur många av er återförde 2st och bär nu på 2st? Vad sa man att oddsen var att det skulle bli tvillingar för er?

Bara nyfiken. Skulle bli så hemskt kul med tvillingar, skulle kännas som en extra jackpot!
Svar på tråden: Hur många av er återförde 2st + och bär på 2st nu?

kanske är det

Skrivet av  majsan
säkert mer än 50% i odds pga. behandligen också kan göra att det blir två stycken enäggstvillingar.
Jag satte tillbaka två och fick två killar.Lycka till.
 

Återförde två....

Skrivet av  Emma m 2
och fick två tillbaka, bär dem dock inte i magen utan de springer just omkring och röjer i huset ;-)

Jag vet inte riktigt vad oddsen var men är det två tiopoängare så är nog chansen/risken ganska stor för tvillingar. Med allt vad det innebär med risker osv...

Här i Sverige har ju socialstyrelsen gått ut med rekommendation till klinikerna att bara återinföra ett ägg eftersom tvilliggraviditeterna är riskgraviditeter. Om jag fick möjlighet att välja igen....???
 

är det inte

Skrivet av  majsan
bara dom som har gjort väldigt många försök eller dom som inte har så mycket att sätta in (jag menar befruktade ägg) som får återinföra två stycken?
Vi fick återinföra två stycken eftersom dom bara hittat tre spermier efter en biopsi....vi hade inte en tanke på tvillingar men när dom frågade om i ville sätta tillbaks två sa vi ja...vi ville ha chansen att få ett barn.
 

nej inte alltid så...

Skrivet av  Emma m 2
För det första kan man inte bli nekad att sätta in två om man själv vill, det finns ingen lag som reglerar det bara en rekommendation. Sedan kan det naturligtvis vara så att paret försökt länge och inte lyckats och så vill man öka chanserna. Det är nog en bedömning från fall till fall, men jag tror att klinikerna känner sig ganska tillrättavisade av denna rekommendation från socialstyrelsen, tvillinggraviditeterna måste minska. Om de inte gör det så är nog risken stor att man går in och reglerar lite starkare. Tvillinggraviditeter kostar nog samhället ganska stora pengar.
 

Tänk så här...

Skrivet av  Majoslava
om 12 kvinnor gör IVF, ca 4 kommer att få barn och 1 av dessa 4 kommer att få tvillingar.
Med andra ord, chansen att få tvillingar är mindre än 10% per försök.
 

Svarade dig på tvillingsidan... (imt)

Skrivet av  Lovisa m två flickor juli 2003
f
 

Vi satte in 2, men bär "bara" på 1 nu...

Skrivet av  Lalala
...och är glada över att det blev nåt alls...

Nästa gång tänkte vi försöka med 2 igen... och hoppas att det blir 2.

Vi fick sätta in 2 eftersom jag var över 38 år när behandlingen gjordes (38 år och 1 dag!).
 

Artiklar från Familjeliv