Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det var ju inte så märkvärdigt

Skrivet av Gunilla H
Hej!

Jag har en son på dryga 4 år (född i januari 00) som kom till m h a IVF/ICSI.
Ända från början så har vi varit helt klara på att vi ska berätta för honom hur han blev till (de flesta vi känner vet om det).
Idag så kom han med en bok som heter "Så funkar du" och ville att vi skulle läsa den.
Vi bläddrade förbi sidorna om hur barn blir till och där fanns det en väldigt illustrativ bild på en kvinnas underliv och spermier som simmar genom slidan och upp genom äggledarna.
Sonen blev väldigt intresserad av vad allt var och jag förklarade att spermierna simmade genom äggledaren och mötte ägget och att det kunde bli en bebis.
Han frågade om det var så han blev till och då svarade jag att det inte alltid behövde gå till precis så, utan spermierna och ägget kunde mötas i en liten skål också.
Inget konstigt alls, men sen tar det väl ett tag för honom att förstå riktigt hur det hänger ihop.
Fast det gör det väl för alla barn, IVF eller ej :-).

Nu är det i alla fall sagt och det kändes SÅ naturligt!
Svar på tråden: Det var ju inte så märkvärdigt

Så skönt

Skrivet av  Jennivf +3
att det gick så smärtfritt. Ja, barn har en förmåga att acceptera det mesta. De är för söta.
Vi har också tänkt att berätta för vårt lilla kryp, kanske mest för att vi har längtat så fruktansvärt efter det och vill att barnet skall veta det...

Om nu bara krypet kunde komma ut... ;)
 

Hoppas det kommer i gång snart

Skrivet av  Gunilla H
Hej!

Jag gick själv 10 lååånga dagar över tiden med min son och det kändes som om han aldrig skulle komma till slut.
Hoppas du slipper gå så länge och lycka till!
 

Vad bra...

Skrivet av  Kolibrin
...att få höra.
Har en 15-månaders kille så det är ju inte dags ännu, men jag har ju funderat på hur det ska komma fram, inte för tidigt och inte för sent.
Därför känns det jättebra att få läsa din historia.

TACK!!
 

Skapelsens under

Skrivet av  Lottis bf 23/11
Egentligen är det ju ett under hur nya liv blir till överhuvudtaget! Det kan ju knappast vara svårare för ett barn att begripa IVF/ICSI än hur det går till på naturlig väg?
 

Skönt att höra

Skrivet av  Time bf 17/6
Vår första son kom till efter 3 års egna försök, men den här gången gjorde vi till slut IVF.
Sonen som fyller 6 år i höst konstaterade alldeles nyligen att innan bebisen kommer in i mammans mage så är den i pappans mage.
Och så går man till doktorn och får hjälp att få in den från pappan till mamman.
Vi har inte pratat med honom om det här tidigare, men jag antar att han varit ganska medveten om hur vi kämpat de senaste åren. De har öronen med sig överallt =)
Så för han var det här helt naturligt.
 

Artiklar från Familjeliv