Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min förlossningsberättelse

Skrivet av Time m. Tim -98 och Tobias 22/6
Nu tar jag mig äntligen tid att sätta mig här en stund för att berätta om förlossningen.

Klockan 21 på söndagskvällen den 20 juni gick vattnet plötsligt utan förvarning.
Vi åkte in på koll till BB Stockholm, men eftersom jag inte hade värkar fick vi snällt vända hem igen.
10 min efter hemkomsten började såklart värkarna och jag höll på hela natten och värmde vetepåsen i micron mot värkarna som kom 2-3 ggr på 10 min, men oregelbundet.

Kl 15 på måndagseftermiddagen bestämde vi oss för att åka in till BBS igen eftersom jag var omföderska och det sägs att det går fortare andra gången (man ska inte tro på allt de säger....*ler snett*) och jag hade regelbundna värkar med 6 min mellanrum.

Väl inne var jag knappt öppen alls så vi gick ut på promenad och sen fick vi middag.
Kl 20 på måndagskvällen var jag bara öppen 3 cm och jag var på väg att ge upp. Det kändes tröstlöst att ha värkar med 3-4 min mellanrum, men inget mer hände (det var precis så vid första förlossningen också).
Vid 22-tiden började jag med lustgas och nattpersonalen tog vid.
Den nya BM ville kolla om jag öppnat mig något mer och när jag lade mig på rygg fick jag krystvärkar.
Stopp! Det var alldeles för tidigt, jag var bara öppen 4 cm. (Ja, ni som fött barn vet ju hur lätt det är att hålla emot krystvärkar...)

Vid midnatt lades en epidural, men efter en stund konstaterade vi att den bara tagit på höger sida av min kropp och efter en stund var jag tillbaka i det tillstånd jag var innan epiduralen *hua*.
Säger som Lena PH "Ont, det gör ont...." och faktum är att de på radion spelade just den låten mitt i natten när jag hade som värst ont =)
Eftersom läkaren inte ville lägga om epiduralen och påfyllningen inte hjälpte ett dugg tänkte vi testa spinalbedövning i stället.
Vid det här lagret var jag öppen 7-8 cm och hade åter igen fått krystvärkar.
Men rätt som det var mitt i mina krystvärkar som jag försökte hålla tillbaka så sa BM att nu hanns det inte med en spinal och jag fick plötsligt börja krysta.
Så med endast lite syrgas (Tobias hjärtljud gick ner för att jag hyperventilerade så jag fick ingen mer lustgas) stående på knä födde jag en liten söt kille kl 3.11 på tisdagsmorgonen.

Måste säga att jag var otroligt pigg trots utebliven sömn de senaste dygnen och det jobbiga värkarbetet.
Klockan 7 på morgonen skjutsades vi till patienthotellet där vi bara låg och njöt av lille sonen och sen försökte ta igen lite sömn.

Ärligt talat så vet jag inte om jag vill gå igenom en förlossning till.
Vi hade egentligen bestämt att försöka med ett tredje barn, men nu får vi se hur det blir med den saken.
Alla säger att man glömmer det här, men inte denna gång!
Den här förlossningen liknade den första fast den tog längre tid och var mycket jobbigare.
Då kan man fundera på hur den tredje skulle bli. Nej, tack säger jag då...

I natt blir Tobias 4 veckor och tiden går otroligt fort. Det är en mysig tid nu, även om det kinkas en hel del på kvällen!
Nu är det bäst att försöka ta sig i säng innan det är dags att vakna igen ;)
Ha det gott!
Svar på tråden: Min förlossningsberättelse

Jag

Skrivet av  Jenny & Molly 5/6
är så otroligt lipig. Började gråta med en gång, för du skriver så fint, även om du inte haft den trevligaste upplevelsen... Men vem har det... ;)

Än en gång stort grattis till dig och din familj.
 

Tack

Skrivet av  Time m. Tim -98 och Tobias 22/6
Visst är man lite lipig av sig.
Jag kan inte ens lyssna på CD-skivan jag hade med mig till BB för då rinner tårarna och jag blir nedstämd.

Jag var inne på Mollys foton igen och kikade och hon är så söt!
Hoppas allt är bra med er!
 

Åh, jag gråter också!

Skrivet av  Thereses & Mattias mamma
Gud så känslig jag är! Tycker det är så himla kul att läsa andras berättelser och särskilt när man följt det hela från början med IVF-behandling och allt. Antar att det blir många glädjetårar framöver när de andra IVF:arna får sina bebisar men det är bara kul :O)

Tack för en fin berättelse!

Många kramar!
/Mia
 

Nästan på pricken

Skrivet av  Maarija med Tove89 o Simon03
ett år efter vår lilla guldklimp! Jag har ju ingen jobbig förlossning att glömma så jag har börjat längta. Men å andra sidan blir vi inte yngre så vi får väl se. Men ni har ju lite tid på er så ni hinner säkert med en till:-) När du har glömt...Tack för att du delar med dig!
 

Time!

Skrivet av  Biörna med Johannes 12/6
Trodde jag hade kommenterat din förlossningsberättelse, men har tydligen bara gjort det "i huvudet". Känner igen mig i långsamheten, men låter jättekämpigt att få krystvärkar så tidigt. Huga! Jag har knappast erkänt det för någon, men faktiskt så har jag känt mig lite misslyckad för att förlossningen trasslade till sig för mig också så öppningen stannade av vid 8 cm (aldrig hört talas om det) och moderkakan inte släppte. Visst vet jag att det är "dumt" att känna så, men det har ju varit så mycket trassel för oss. Vågar inte tro att det ska gå bättre nästa gång eftersom jag är så pass gammal (37).

Vill iaf säga att vad duktig du var som ändå grejade det så bra!!! Stor kram!!
 

Har kollat in er hemsida nu..

Skrivet av  Biörna med Johannes 12/6
..och ville bara säga att ni har två fina killar! Kram igen!
 

grattis till Tobias

Skrivet av  Längtan
det lät inte något vidare med en till långdragen förlossning med massa ineffektiva värkar och smärtlindring som inte tog som den skulle. nu är det äntligen över och du har en gullklimp att mysa med. lycka till med miraklet
 

Artiklar från Familjeliv