Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tillväxt UL?

Skrivet av Smulan
Har för mig att jag läst här inne att många fått göra ett tillväxt UL "på rutin" eftersom det är en IVF graviditet. Har jag missuppfattat detta eller är det så?
Vår BM har inte nämnt ett ord om detta och nu fick jg precis för mig att jag läst om flera av er som gjort det, fast det kanske var av helt andra själ?

Ha det tjejer!
*kram*
Svar på tråden: Tillväxt UL?

Ja

Skrivet av  Gunilla H
När jag väntade min son (född jan -00) så fick jag göra ett tillväxt-UL i vecka 32.
Det fanns någon teori om att IVF-barn var lite mindre än andra barn just då...
Det har de övergivit nu, för det har visat sig inte vara fallet.
I vårt fall stämde det inte alls, för min lilla plutt (!) beräknades till 4.500 och vägde sen 4635 när han föddes i v 41+3.
 

Nej

Skrivet av  Amatea -på lite besök
Men jag hade gärna gjort ett. Det visade sig nämligen att min lilla plutta var liten och vägde bara 1800 gram när hon föddes. Visserligen fick jag havandeskapsförgiftning på slutet men moderkakan var skruttig redan innan tydligen. Det är dock ingen som antytt att det skulle berott på att vi gjort Ivf...
 

Inte jag...

Skrivet av  Lillan med Carl
efter ordinarie UL i vecka 17 så gjorde vi inga fler...
 

Nej.

Skrivet av  Jenny & Molly 5/6
Då det konstaterats i vecka 7 att det var ett levande embryo så skickades jag till MVC och de behandlade inte mig annorlunda för att det var IVF/ICSI.
Alltså så fick jag inget tillväxt-UL.

Jo iofs, ett UL i slutet, men det berodde på Mollys hjärtljud.
 

jag fick

Skrivet av  catrin med isabell
det på huddinge sjukhus vecka 32
 

Inte jag heller

Skrivet av  myself
Fick barn på senhösten -97 och i januari -99. Ingen nämnde tillväxtultraljud med ett ord.
 

Gjorde tillväxt UL

Skrivet av  Annie E m Mina
ett par gånger i slutet av graviditeten men vet inte om det berodde på ivf eller på att jag fick preeklampsi. Hur som helst beräknades Mina väga runt 3 300- 3 400 g som färdigbakad men hon vägde bara 2 800 g! Hade man sett hur liten hon i själva verket var hade jag väl blivit snittad i förtid...
 

Hade också det

Skrivet av  Amatea
Det är inte säkert att du hade snittats; ibland kan de må bättre i magen trots allt än utanför. Min dotter vägde bara 1800 och jag blev inte snittad för det (dock senare av andra orsaker). Hade också pre-eklampsi.
 

Blev igångsatt två dagar efter bf

Skrivet av  Annie E m Mina
men ingenting hände, förutom värkar. Efter 80 timmar blev jag akutsnittad, orken var slut. Men lilla Mina mådde hur bra som helst.
 

Privat mvc

Skrivet av  Sofia*
Jag har gått på privat mvc och de har 4 ul som standard. Ett i v.10 för att fastställa grav och beräkna dess längd. Ett i v.13 för nupp, ett i vecka 18 för kontroll av hjärta, lillhjärna, ryggmärgsbrock och kontroll av inre organ. Ett i vecka 30 för tillväxt kontroll.
Jag ahgr dessutom gjort fler än så med mitt andra eftersom hon låg fel.
 

Jag fick det..

Skrivet av  Skrutt72 med Alexander 040104
Vi fick ett tillväxtultraljud UL i v.32. Dessutom så fick vi gå på överburenhetskontroll dagen efter BF. Tror att det är olika från MVC till MVC. På vår MVC var det två extra läkarundersökningar och dessutom det extra ultraljudet eftersom det var en IVF-graviditet.
 

Ja...

Skrivet av  Zookie
...vi fick gå på tillväxt ul i v.30. Men det beställdes inte från MVC utan från kvinnokliniken på sjukhuset eftersom det var de som hade den rutinen.
Har nu en söt liten dotter och allt gick bra under graviditet och förlossning!
 

Nej inget sådant

Skrivet av  Längtan nu med 2 små
här, inte någon av graviditeterna.
 

Artiklar från Familjeliv