Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör man/vi?

Skrivet av ivf mamma till2
Hej på er!
Vi har 2 st barn med hjälp av ivf, det förstfödda med ivf relaterade fosterskador som bla visar sig som utvecklinsförsening.
Pga detta så var inte det här med bebistillverkning och syskon inte så aktuellt att prata om tidigare, men nu har barn nr 2 börjat prata om att vilja ha en lillasyster och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera detta.
Någon med bra tips?
Svar på tråden: Hur gör man/vi?

Vill ni ha ett barn till?

Skrivet av  Sofia*
Jag kan inte tycka att det är något som barnen har inflytande i alls. Min lilla vill också ha ett syskon, men vi skulle aldrig sätta ett barn till till världen för att hon vill det. Sånt bestämmer vuxna, tycker jag.
 

Klart att inte barnen

Skrivet av  ivf mamma till2
bestämmer och i vårt fall inte vi heller som vuxna,
men vad jag sökte det var tips om hur man "pratar" om bebistillverkning och ivf med småbarn
 

Syskon kommer inte på beställning

Skrivet av  Sofia*
är vad jag svarar min barn om de frågar. Men jag har inte gått in på vad som får min man och mig att välja det ena eller det andra.
"vad bra att vi vet vad du vill, men i den här frågan bestämmer pappa och jag" är ett annat svar de får.
Vad min infertilitet innebär kan de få veta när de blivit vuxna, den fyller ingen funktione i deras medvetande just nu känner jag.
 

Artiklar från Familjeliv