Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som försöker få syskon *naturligt*?

Skrivet av Försöker igen
Finns det någon som har det som vi- oförklarligt barnlösa och sedan ett barn via IVF? Vi blev alltså inte gravida själva på 3 år men vi _skulle nog_ kunna bli det... eller aldrig... men i väntan på nytt ivf-syskonförsök så försöker vi på naturlig väg och det är det som känns jobbigt... tillbaka i ägglossningssexet!

Fast den här gången har man ju barn och har svårt att få tid till sex, iaf vi! Var det svårt innan man hade barn känns det nästan omöjligt att bli gravid spontant nu... Visst sägs det att varannandagssex runt ÄL är bra? med en bebis hemma är vi nöjda om vi får till det en gång i månaden!

Någon som känner igen sig? Har en kompis som har en ivf-son och efter något år blev hon faktiskt gravid spontant och fick ännu en son. Det är sånt som ger mig hopp... men samtidigt press och stress... är det dumt att hoppas så; borde man fatta att chansen är så minimal och i stället lägga krutet på nya ivf-försök?
Hur tänker ni andra?
Svar på tråden: Någon som försöker få syskon *naturligt*?

Hej.

Skrivet av  Jenny & Molly
Jag är inne på att försöka skaffa syskon till min lilla. Fem år tog det innan jag blev gravid, och då via ICSI. Nu efteråt så försöker vi väl hitta ägglossningstillfällena, men bara på en höft. Vi satsar helhjärtat på att få ytterligare ett ICSI barn, men skulle något hända under tiden så vore det ett otroligt plus! Anledningen till att vi valt bort all stress runt tempar och ägglossningsberäkning är för att det får bara mig att må dåligt och tappa lusten totalt, och jag har inbillat mig att det påverkar min kropp till att inte bli gravid (ja, jag är nog knäpp). Så vi ser det som så att skulle det bli något, så jippi. Annars kommer förhoppningsvis syskon samma väg som Molly.

Jag har vänner som fick barn med IVF och sedan upptäckte efter ett tag att de var gravida igen och då den naturliga vägen. De hade inte ens börjat fundera på syskon, så där var ingen ägglossningsberäkning inblandad heller.

Jag tycker nog att ni skall göra vad som känns bäst för er och vad ni mår bäst av. För oss så känns det bäst att satsa på provrör. Men vem vet....????
 

Vi skippar de egna försöken nu...

Skrivet av  Lillan med Carl-03
och väljer direkt att defrosta en eskimå i november. Om det blir aktuellt med ytterligare syskon (förutsatt att ett frysförsök funkar) beror det helt på om vi har några kvar i frysen (har fyra nu)... Så länge vi har kvar där kommer vi nog att utnyttja den möjligheten, för vi vill verkligen inte hamna i den stressen som det innebar att pricka ägglossning och hoppas och våndas...
 

Önskar jag kunde tänka så

Skrivet av  Försöker igen
Tack för era svar. Nä, det är så jag egentligen också tänkt men nu när vi väl bestämt att vi vill försöka få ett syskon så känner jag stressen trots allt. Min käre make glömmer ofta att vi har fertilitetsproblem dessutom och skojar ofta om \'tillverkningen* (att vi inte lyckades själva på 3 år verkar han ha glömt)...

Det är ju det där; TÄNK OM det skulle funka naturligt och TÄNK OM vi missar en perfekt ÄL? Suck...
 

Artiklar från Familjeliv