Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mattias..

Skrivet av Thereses & Mattias mamma
har fått sin första tand! Minns inte när Tess fick sin första men jag tror inte det var så här tidigt. Tycker det går så fort och att han växer alldeles för snabbt, snart har man honom springades omkring här hemma och han är inte min lilla bebis längre. Tycker det känns som han kom igår och nu börjar han att få tänder. Kan man inte stoppa tiden lite grann....?

Svar på tråden: Mattias..

Grattis, grattis!!!

Skrivet av  Jenny & Molly
Kul... ;) Men hur går det med bröstvårtan då, frågar en icke-ammande intresserad flaskmatare?
 

Hi hi :O)

Skrivet av  Thereses & Mattias mamma
Jotack, bröstvårtorna mår bara bra. Jag är nämligen också en icke-ammande flaskmatare *asg*

Gulligt av dig att fråga :O)

Kramelikram!
/Mia
 

Oj oj...

Skrivet av  Jenny & Molly
Tror du att jag känner mig dum nu eller.... *s*

Härligt dock att höra att dina bröstvårtor mår finemang.... ;)

Min lilla vildvittra håller också på att få en liten tand, och hon dreglar litervis just nu och alla kläder och alla haklappar är genomvåta. Lite jobbigt, men man får hoppas att det snart är över för ett tag och hon bara dreglar decilitervis som vanligt.

Kram tillbaka...

PS! Bara så att du vet, så mår mina bröstvårtor också jättebra... ;)
 

Härligt att höra :O)

Skrivet av  Thereses & Mattias mamma
Så skönt att vi & våra vårtor mår bra :O)

Jag började ju amma Mattias och hade gett mig 17 på att lyckas (hade det dökämpigt med Tess) men så blev han superförkyld och hur jag än höll på så fungerade det inte att amma. Vid en koll upptäcktes det dessutom att han började dala i vikt så då började jag ge lite ersättning + pumpa. Ingen av de tre (!) pumparna jag testade fungerade direkt bra ( fick knappt ur någon mjölk)och när jag dessutom fick mjölkstockning och feber så gav jag upp. Testade några gånger att ge Mattias bröstet men han ville inte ha. Kände mig URUSEL och har gråtit många tårar över min förlorade amning men så tog jag mig i kragen och insåg att det är inte bara amningen som gör en till en bra mamma och nu tycker jag faktiskt bara att det är skönt att inte amma..

Kramiz!
/Mia
 

Konstigt

Skrivet av  Jenny & Molly
det där med att man skall känna sig som en hemsk mamma bara för att man inte kan amma. Jag tog min misslyckade amning ganska hårt till att börja med, men sedan märkte jag vad min man vann istället på att vi flaskmatade vildvittran. Och då var det inte så tråkigt längre. Däremot har väl bemötandet på BB och BVC varit lite mindre roligt, men det är en helt annan historia.... ;)
 

När Tess var bebis..

Skrivet av  Thereses & Mattias mamma
så slet jag som ett djur med amningen men efter 2,5 mån med gråt, tandagnisslan och ett barn som inte gick upp i vikt gav jag upp och började pumpa (hade en superbra pump från BVC, finns tyvärr inte kvar) + att jag fyllde ut med tillägg. Vid en kontroll hos BVC stötte jag på en vikarierande sköterska som på fullaste allvar tyckte att ersättning var lika med ett vitt gift som man borde förbjuda. Bebisar skulle ha bröstmjölk punkt slut!

Vi anmälde henne till sjukvårdsnämnden för så där får man bara inte säga! Jag var helt knäckt efter det och just den kommentaren om vitt gift ringde i mina öron när jag började mata Mattias med tillägg.

Tycker det är synd att man som "flaskmamma" inte får mer stöd. Att inte kunna (eller vilja) amma sitt barn kan vara en oändlig sorg och att då behöva stå till svars och bli taskigt bemött är helt förkastligt!
 

Ja - fort går det....

Skrivet av  Py
Lill-Pigg pratar o pratar nu - säger mamma pin = mamma fin o pekar på mitt halsband! Sen när vi var i skogen gick han o ropade ooan ooan!!! Pappa Johan alltså - där fick man för att man försöker lära honom Pappa Johan sa hans far.... Ville ju liksomhöra "Pappa" oxå!! Vistt är det häftigt!! Kram på dig från Py!!!
 

Åhh lillgubben då!

Skrivet av  Thereses & Mattias mamma
Gud så gulligt! Det är så himla mysigt när de pratar :O) Läste i Tesses babybok häromdagen och läste just om vad hon kallade olika saker för när hon precis börjat prata, tex:

teletubbies - pöserna (ehh..)
godis - gogos
golvet - bolget
gubbe - bugge

Läste upp det för Tesse och hon skrattade lika gott som jag :O)

Må så gott!

Kramiz!
/Mia
 

Teletubbies är fint det...

Skrivet av  Lillan med Carl-03
Carl kallar dem för beibii eller så säger han bye-bye (inklusive lilla vinken) om det är så att han vill se dem på datorn (där vi loggar in på bbc:s hemsida för att kolla lite...

Nytt ord för den här veckan är "boffa", vilket ju förstås betyder morfar.

Ett annat kul ord är "ka-lopp-ka-lopp", som betyder häst (jo, jag misstänker att det är mormor som har lekt med dalahästarna i stugan och sagt så)...

Fast gulligast är när han säger "Kal-kal-kal" (med ett riktigt tjockt L) och kryper omkring och är nöjd med sig själv - för visst är det ingen tvekan om att det är Carl han säger!
 

Så himla sött :O)

Skrivet av  Thereses & Mattias mamma
ka-lopp-ka-lopp är ju faktiskt ett himla bra ord för häst ju *ler* Gullgubben!

Hur går det annars då med eskimåerna och så??

Kramiz!
/Mia
 

Börjar närma sig...

Skrivet av  Lillan med Carl-03
Idag är dag 1 i första frysförsökscykeln! Känns helskumt att jag om allt funkar faktiskt RUVAR om två-tre veckor! Jag antar att jag inte behöver be många gånger för att få låna en liten tumme? *ler*
 

Artiklar från Familjeliv