Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Premiär här

Skrivet av Vittel
Hej! Nu är det första gången jag skriver här. Kanske betyder det att jag så smått börjar tro att vi kanske ska bli föräldrar. :-)

Nåja, jag har en fråga till er.

Jag är nu i vecka 17 och fram till nu har jag mått ganska illa, varit trött och hängig. Nu har det vänt och jag funderar på att börja motionera igen.

Jag har läst om motion för gravida på denna sajt: http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3194

När jag kom ner till näst sista raden står det att man ska undvika motion om man gjort en "konsgjord befruktning".

Varför? Gjorde ni det?
Svar på tråden: Premiär här

Välkommen!!

Skrivet av  sarawn bf 25/5-05
Hej o välkommen hit!
Något svar på din fråga har jag faktiskt inte, men nog tycker jag att det låter lite konstigt. Varför ska man inte motionera om man har blivit gravid på "vårt" sätt??? Mysko tycker jag....
Hoppas att du får något bättre svar av någon annan, jag är oxå lite nyfiken på varför.
Ha det!
 

Tack

Skrivet av  Vittel
Tack för välkomnandet. :-)

Jag ringde till min BM och frågade och hon var också undrande.

Hon sa bara att jag skullee undvika boxning, kickboxning, mycket hoppande, fotboll, rugby, tunga lyft, mm.

Jag skulle vilja se den gravida kvinna som ger sig in i kickboxning... :-)
 

Välkommen!

Skrivet av  ML bf 27/1
Visst är det skönt när man börjar komma till insikt att man faktiskt ska bli förälder... Själv är jag på sluttampen av graviditeten och det börjar kännas lite ledsamt att veta att det inte är länge kvar med magen. Passa på och njut redan nu av den växande magen. Jag hade svårt med det till en början och nu njuter jag verkligen av den.
Angående motionen så har inte jag heller något bra svar. Det enda jag kände var att eftersom jag inte tränade innan jag blev gravid så ville jag inte börja med det sen heller. Jag gick iofs på gravidyoga från vecka 18 och framåt men det var ju inte så ansträngande...
Lycka till med graviditeten och njut av magen!!!

Kramar
 

Vet du...

Skrivet av  Vittel bf 26/6
Jag har fortfarande mina vanliga byxor, men idag har jag ett nytvättat par, så de är lite stelare än vanligt. Jag tror att det purrar i magen för första gången idag. Kanske lite trångt för Pyrets simning- och aerobicspass i magen idag?

Jag ser sååå fram emot när magen syns ordentligt och bäbisen känns ordentligt.

Fast visst njuter jag. Varje kväll ligger jag med båda händerna på magen och pratar lite med pyret. *Mysigt*
 

Hej!

Skrivet av  Majoslava
jag tycker att info om träning under graviditeten är usel, det finns inte så mycket.

jag har två graviditeter bakom mig, var av en tvillinggraviditet, och jag tränade under graviditeterna som innan, ev lite anpassat efter magensstorlek och förmågan. jag slutade träna en vecka före födseln med enlingen och två veckor före födseln med tvillingar.
I princip följde jag regeln, det är OK så länge det inte gör ont.

Att konstgjord befruktning skulle på något sätt påverka träningen ocg graviditeten, speciellt när maqn är så pass långt gången, det har jag svårt att förstå.
 

Hej

Skrivet av  Vittel bf 26/6
Vad bra att du kunde träna så mycket!
Jag tränade en del förra året, men slutade när jag började med ivf:en. Jag hade ont i äggstockarna och allmänt hängig.
Nu tänkte jag börja med att gå med stavar och kanske simma. Det är nog lagom för min otränade kropp. :-)

Jag tror som du; om det inte gör ont kan det inte skada.
 

Verkar märkligt

Skrivet av  Allis
Det enda min klinik sa var att man skulle fortsätta som vanligt men inte starta nya aktiviteter som kroppen inte var van vid.

Efter graviditeten ska man däremot vara lite försiktig, i synnerhet med vad man lyfter (med tanke på framfall). På egenvården sa Lena, som kvalificerat sig till världens raraste barnmorska i mina ögon, att promenader, knipövningar och små snälla övningar var att föredra framför t.ex. spinning. Hur man ens skulle komma på tanken att sätta sig på en cykelsadel med suturer i hela underlivet är iofs för mig en gåta hahaha.

Och du har så mycket roligt att se fram emot, fina UL, de första sparkarna och en mage du inte kommer att tro är sann :O). Jag gjorde en gipsavgjutning i v.40 eller 41 (dagarna flyter ihop lite) och den är riktigt kul att titta på nu.

Gör det du känner att din kropp mäktar med och välj snäll träning!

Kram/
 

Hej

Skrivet av  Vittel bf 26/6
Just nu är min kropp inte van vid annat än att ligga i soffan och pösa. :-) Men jag ska börja lite snällt.

Tack för råden.
 

Artiklar från Familjeliv