Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ngt som utbildat sig trots små barn?

Skrivet av Elin
Hallå! Är 19 år och har en liten pojke på 8 mån. Det är som så att nu har jag börjat komvux idag och jag har tänkt mig att vidareutbilda mig på högskola. Har ngn av er utbildat sig efter att ha skaffat barn?? när de varit riktigt små alltså. Och i så fall, hur har d gått och har det funkat bra? Jätte-tacksam för svar!!!!!
Svar på tråden: Ngt som utbildat sig trots små barn?

jag har!

Skrivet av  mamma S
Började plugga på högskola när min dotter var 18 månader. Då började hon på dagis. Det gick jättebra, men det är klart värdefullt om man har familja som kan sitta barnvakt lite då och då när det är tenta-dags. Jag tycker helt klart att du ska testa i alla fall, det är absolut inte omöjligt, tvärtom. Man har ju ofta ganska flexibla tider som student t.ex.
lycka till!
 

Jag håller på...

Skrivet av  akki
i väääldigt långsam takt, dock. Pluggade grafisk publishing i ett år (komvux). Det blev många sena kvällar och nätter:)
Ska nu plugga in de ämnen jag missade från gymnasiet på kvällstid för att sedan ta mig in på Lärarhögskolan.
Det var rätt kaotiskt(jag hade iofs. 2barn), men bara man vill så går det.
Den hjälp jag hade var från min man. Vi varvade våra studier på varannat år.
När det var riktigt mycket i skolan åkte jag iväg en helg och pluggade,för jag tyckte att det var ganska jobbigt att plugga hemma bland alla barn och allt vad det nu kan vara(bra tv-program osv.;-))

Lycka till!
 

Jag håller på

Skrivet av  Hek@
att utbilda mig till socionom (3.5 års utbildning på universitet/högskola). Jag började då min äldste son var tre och blev under min utbildning gravid med min andre son. Jag tog ett års ledigt från studierna och började sedan plugga igen när han var ett år drygt.
Jag är nu inne på min sista termin och tycker att det har funkat utmärkt att läsa med små barn.
Det gäller bara att ha stöd hemifrån så att man kan sitta och tentaplugga på kvällar och helger om det skulle behövas. På min utbildning har vi haft flera dagar i veckan med hemstudier och då har jag verkligen passat på att läsa medan barnen varit på dagis/i skolan. Det gäller att ha lite disciplin (iaf om man, som jag, har lätt att ta itu med "roliga saker" såsom tvätt och annat istället för att läsa).

Kort sagt - jag tycker att det funkat bra att plugga med små barn.

Lycka till med dina studier!

Förresten, en nyfiken fråga, vad har du tänkt att vidareutbilda dig till?
 

Vet inte....

Skrivet av  Elin
har inte bestämt mig än men vill gärna bli barnmorska. Tack för ditt svar!
 

japp...

Skrivet av  Marie
läste till undersköterska då äldsta tjejen var 1-3 år. Nu läser jag vidare till ssk, minsta tjejen är nu 5. Det har gått bra då jag har snälla föräldrar och en snäll man som ställer upp till 100%.
 

Jag var ensam

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 38::°
med min dotter & pluggade.
Gick så bra så:-)
Hon var drygt 1 år, då jag började.
 

Jadå

Skrivet av  Nettan
började på Komvux då mitt andra barn var 1 år... var då ensamstående o började ta in gymnasiekompetensen.
Fick dock hoppa av då jag blev gravid med min son 1½ år senare.
Nu då min minsting,fjärde barnet, har fyllt 3 har jag börjat plugga igen. Fast nu valde jag folkhögskola istället, lugnare tempo än på komvux vilket passar mig bra då det är många barn här hemma nu, mina fyra o sambons två. :-)
 

Jajjamen!

Skrivet av  Monka
Min andra son var c:a 1½ när jag började plugga, äldsta var 3. Läste först till undersköterska och sen till sjuksköterska. 5 år. Tackvare en underbar man (var han då alltså;) och ännu bättre föräldrar så funkade det.
Dessutom så prioriterade jag barnen medan de var vakna och satt sedan ett par timmar med böckerna varje kväll när de sov. Funkade för mig som hade barn som somnade vid 18.30
 

Artiklar från Familjeliv