Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jultidningar?

Skrivet av Regina m.3
Får era barn sälja det?
Jag skyndade mig att slänga "skiten" innan ungarna skulle få syn på´t.
Men hualigen vilket liv det blev!
-Alla andra säljer ju!
Man kan få en sån och en sån osv ...
(Om man har sålt för ofantliga summor då alltså)
Tycker inte alls om det där.
Det är det värsta jag vet när arbetskamrater och vänner försöker att sälja jultidningar till mig för sina barns räkning.
I hate it!
Jag tycker att det känns lite som tiggeri.
Och så köper folk för att dom känner sig tvugna.
Det är som att gå på ett tupperware party ungefär...
Det känns inte bra att gå därifrån utan att ha köpt nåt.
Varför gick man annars dit?
Hur tänker ni andra?
Svar på tråden: Jultidningar?

min son

Skrivet av  TB
ska få sälja jultidningar för första gången i år. jag tror att det kan vara bra för honom. han drömmer ju oxå om de stora premierna men jag försöker förklara för honom att då måste man sälja för jättemycket pengar. jag minns ju själv hur det var att sälja jultidningar och annat. dels tjänade man ju lite egna pengar vilket var roligt, växte upp i en fattig familj. har det inte så gott ställt nu heller så jag tror det kan vara bra för honom att få tjäna lite egna pengar lagom till jul. men hur man ställer sig till det är ju upp till var och en. jag kommer inte stödköpa eller så för det har jag inte råd med. däremot får jag ju följa med honom ut så han kan sälja till grannar och så. han är väldigt försiktig av sig så man får puscha på honom lite. jag ser det som ännu en grej som kan vara bra för honom som gör att han "växer" lite och vågar mer. men som sagt..om du inte tycker om det så ska du absolut inte få dåligt samvete för det. alla familjer gör ju olika. jag vet inte hur gamla dina barn är, men kanske kan de få sälja när de blivit äldre och kan ta mer ansvar för det själva? kramar från mej
 

Hej!

Skrivet av  Regina m.3
Mina barn är 11½ och 9½ år,så inte för att jag tycker att dom är för unga,men jag gillar det inte bara.
Det är väl för att jag själv inte gillar när det kommer "dörrförsäljare".

Vi hade det inte heller så fett när jag var liten,men jultidningar ville jag inte sälja då heller.
Däremot delade jag ut församlingsblad åt kyrkan.Det var bra betalt minns jag.25 öre/brevlåda tror jag?
Mycket bättre än när man delade reklam!!!
Fyyy!
Fast då var jag lite äldre än var mina barn e nu.
 

okej

Skrivet av  TB
det kan jag förstå. då får du helt enkelt förklara för dem varför du inte vill att de ska sälja jultidningar. känner du så tycker jag ju absolut inte att dina barn ska sälja, eftersom det ju är du som har ansvaret för det. kan du inte kolla med er kyrka om de har nåt liknande som när du var liten? det kanske skulle kännas med meningsfullt för er allihop menar jag? ja hellre det än att dela ut reklam. och jag måste hålla med, jag tycker inte heller om dörrförsäljare, fast mest vuxna människor då som ska försöka kränga uppslagsverk eller dammsugare. när barn eller ungdomar knackar på gör det mej inte så mkt även fast jag inte har råd att köpa nåt. hoppas du och dina barn kan hitta nåt kul extraknäck! kramar
 

Meningsfullt?

Skrivet av  Regina m.3
Att dela ut kyrkans församlingsblad?
Njä,jag är inte kristen,men det gav en slant och så gick det fort.
Tror inte att vår kyrka har något sånt...
Och reklamen delar posten ut här,dvs JAG och mina arbetskompisar.
 

jag spronsar gärna andras barn

Skrivet av  xxx
hurlite pengar jag än har så köper jag alltid nåt. Tycker det känns lite som en tradition att de kommer och säljer juktidningar, har själv sålt som ung och alltid köpt som vuxen.
Känns kul och sponsra de små barnen till och få en trevlig julklapp de själva tjänat ihop till.
Det finns ju både billiga och dyra saker i tidningen, det räcker ju och köpa en billig tidning om man känner så. 30-40 kr är ju liksom en droppe i sjön liksom.

Jag har delat ut reklam då jag var 21 år. Fy fasiken vilket jobb och slit för några ören per blad. ALDRIG att jag gör om det mer. Det var inte värt allt spring. Iofs fick jag motion och träning pga allt spring i trappor m.m (bodde inne i stan) men nääää.
 

Tycker det är en kul grej

Skrivet av  xxx
kul om barnen kan lära sig och tjäna sina egna pengar om de vill ha nåt. Så de fattar liksom att pengar och saker inte växer på träden.
 

jag tycker

Skrivet av  TB
oxå att det är en kul grej där barnen får en chans att tjäna lite egna pengar lagom till jul. min son har ju inte direkt en rik mamma så om han kan få en extra slant + fina premier tycker jag att det är roligt. jag tror nästan att jag tycker det är roligare än vad han gör. det kommer att bli så kul den dagen premierna kommer och han kan börja leverera böcker och tidningar som folk har beställt. det ser jag verkligen fram emot. det är bra för hans självförtroende oxå med tanke på hur försiktig han är. även omdet är jag som får göra det mesta jobbet nu så är det definitivt värt det.
 

ursäkta

Skrivet av  TB
jag måste ha missuppfattat dej. trodde du var kristen och att det var därför du delade ut för kyrkans räkning. så fel man kan ha.
 

Det är ok!

Skrivet av  Regina m.3
Är inte ett dugg kristen faktiskt,en hedning kanske...?
Men dela ut kyrklappar fick man göra ändå.Bra!
Lättförtjänta pengar!
Haré gött!
 

Artiklar från Familjeliv