Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är på besök

Skrivet av Marie P
hos er från vänta barn i augusti-gruppen. Har snart fyra biologiska barn men är ändå intresserad av adoptioner. Inte för egen del (jag har så att det räcker)men rent allmänt.

Tycker att det verkar vara onödigt mycket byråkrati som ni måste gå igenom. Att leva i den ovissheten under så lång tid som ni gör och som grädde på moset kanske få avslag eller bli nekad barn från ett land, är hemskt. Vem som helst som kan får ju skaffa egna barn utan att myndigheterna lägger sig i. Varför vara så hårda mot er??

Ni har allt mitt stöd och sympati. Hoppas det går vägen för er allihop och att ni snart kommer få de barn som ni så länge önskat.!!!
Svar på tråden: Är på besök

Ja, adoptivföräldrar är en utsatt grupp!

Skrivet av  Inga Visor
De är beroende av många människors granskning och en byråkratisk kvarn både i Sverige och i givarländerna! Men faktum är att det oftast är givarländernas krav som är svårast att uppfylla!
Väldigt få som ansöker om det får INTE sitt medgivande!

Och visst vore det väl hemskt om samhället medverkade till att barn från andra sidan jordklotet hamnade ur "askan i elden" dvs kom till "olämpliga" hem! DÅ skulle det bli minsann bli ramaskri!
Sverige tar ett stort ansvar för att adoptioner skall gå rätt till och att barnen så långt det är möjligt att garantera skall få det bra!
Tanken med adoption är ju ändå "FÖR BARNETS BÄSTA"!!
 

Bra med koll

Skrivet av  Soukous
Jag är snart själv adoptivförälder och tycker att det är bra att myndigheter kollar upp de personer som vill adoptera. Det är ändå i förhoppningen om att barnet, som blivit övergivet kanske både en och flera gånger, kommer till en familj som är är redo att ta hand om det.

De djupintervjuer som också görs syftar också till att man ska granska sig själv - är jag redo att ta hand om ett adoptivbarn och det speciella som det innebär.

Jag tycker inte heller att adoptivföräldrar är en utsatt grupp - vi har ju faktiskt en möjlighet att adoptera ett barn, vilket är en stor lycka och inte en mänsklig rättighet.

 

Artiklar från Familjeliv