Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi har bestämt oss...

Skrivet av Jen
...för att adoptera. Vi ska gifta oss i augusti och hoppas kunna dra igång hemutredningen till hösten.
Måste både jag och min blivande man ha fast jobb? Eller räcker det med en hyfsat "trygg" ekonomi? Räcker det om min sambo har jobb och jag pluggar?
Just nu bor vi i en tvåa, men vi tänker ju så klart flytta om vi får medgivande att adoptera. Tror ni att utredaren godtar den förklaringen? Det känns ju dumt att flytta innan man vet om man får adoptera eller ej...
Det är så många tankar som snurrar i huvet just nu, var börjar man? Hur ska vi gå till väga? Kan man börja utredningen innan man har gift sig?
Tänk den dagen som man får sitt barn i famnen...*längtar*!
Svar på tråden: Vi har bestämt oss...

Jen....

Skrivet av  My
...vad roligt att ni också har bestämt er för ett längtansbarn! Resan ni har framför er är en fantastisk resa.... I slutändan kommer ni att stå där med ert barn i famnen och inse att det var just det barnet ni har väntat på...
Jag menar att det är så att "länderna" endast ser att familjeförsörjaren... (mannen) har jobb. Du kan mycket väl studera! Och om detta att ni kanske inte får adoptera... Om du känner i ditt innersta så vet du att du kommer att bli en fantastisk mamma - det de från familjerätten vill se, det är att ni båda verkligen vill adoptera och att detta är ett gemensamt beslut. Vilket verkar klart som korvspad i ert fall... Lycka till! Så ni kan redan börja flytta... Ni får nog att göra sedan, med alla papper som ska göras i ordning och allt som ska ordnas för barnet...
 

My...

Skrivet av  Jen
Vågar vi verkligen ta ut segern i förskott? Man har ju hört skräckhistorier där par har blivit nekade adoption, bara så där. Usch, jag är jätteorolig över att få ett nej. Vad gör man då?
Har du redan adopterat? Hur gick alltihop? Berätta allt...
Jag kanske kan maila dig?
 

Självklart!

Skrivet av  My
Det skulle vara trevligt om du ville ha kontakt. Om du bara ger mig din mejl adress, så kommer jag att höra av mig så fort som möjligt!
 

Artiklar från Familjeliv