Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste fråga...

Skrivet av Orcid- desperat, ogift och barnlös
läste på internet detta:
"För att få adoptera skall du ha fyllt 25 år och vara gift sedan minst tre år. " Stämmer det?

Har snart försökt bli gravid i 3 år och ätit 9 pergokurer. är bara förlovad och vi har pratat om giftemål..kanske i år..eller nästa men stämmer det att man måste ha varit gift i 3 år innan man kan adoptera??
Svar på tråden: Måste fråga...

Re

Skrivet av  Majoslava
Det beror på vilket land man vill adoptera ifrån.
enligt svensk lag skall man vara gift för att man skall kunna adoptera som par.
sedan är det olika länders krav hur lång äktenskap vill de ha. men visst, vissa har 3 års äktenskap som krav.
 

hejsan

Skrivet av  Helena,Bettan
För att ni skall få adoptera som par krävs att ni är gifta innan hemutredningen skall upp i socialnämnden. En del kommuner brukar kräva att man skall vara gift innan man inleder hemutredningen, men det har de ingen rätt att göra egentligen.
Äktenskapets längd har betydelse för vissa av barnens födelseländer,(ibland kan man få tillgodräkna sig sambotiden)de kan exempelvis ha som krav att man varit gift i minst tre år.Om ni vill ha så stort urval som möjligt bör ni gifta er så snabbt som möjligt helst igår.:-)
 

*ler*

Skrivet av  Orcid- som borde gifta sig...gärna igår ;)
jag önskar att vi gift oss igår :)) helst för typ 3 år sedan :)) men vi har ju inte haft beåttom utan varit extremt cooooooola...ca 8 år är en lång tid som sambo...
vi pratar ju heller inte om något stort bröllop utan ett litet hemligt...vem vet...kln 13.45 i rådhuset en regning onsdag kanske? ;)

jag ska ta upp det med sambon...när läge kommer så han fattar, tack för ditt svar och tack majoslava, du ger alltid bra svar tycker jag :)))

Kram till er bägge!
 

Jag hoppas

Skrivet av  Helena,Bettan
verkligen att ni vågar ta språnget! Det var ett fantastiskt sätt att bli förälder på. Vi hade vänner som gifte sig hemligt på rådhuset innan de skulle få sitt medgivande och sedan hade de en rejäl bröllopsfest på sommaren med en kyrklig välsignelse, det var ingen som fattade att de redan varit gifta i ett halvår:-)
 

Artiklar från Familjeliv