Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nu är jag fundersam igen...

Skrivet av Orcid....
en enkel dum fråga...måste man ha försökt ivf m.m för att kunna gå över till hemutredning?

vi har försökt i ca 3år, 11pergo-kurer och inte en tillsstymmelse till graviditet.

Oförklarigt barnlösa sa gyn...måste nu banta 13-13,9kg för att ens få en ivfremiss....mår så dåligt....så tankarna snurrar och inom mig skriker nån i ilska att jag måste försöka acceptera att jag aldrig ska bli mamma.....och allyt känns så motigt, som alla försöker hindra oss....så givetvis kom dessa tankar upp.

hur mycket behandlingar gjorde ni? och hur många år?

kan man hoppa över ivf och gå direkt till adoption eller är 30 år för ungt för att skippa behandlingar(de är ju förvisso billigare...men ändå..längtan är stor...)

Svar på tråden: nu är jag fundersam igen...

Nej nej, oh nej.

Skrivet av  S-J
Man måste inte ha gjort ivf för att adoptera, men behöver inte ens ha konstaterade svårigheter att få barn (även om många givarländer kräver intyg på svårigheter) för att adoptera. Man behöver inte ha gjort behandlingar, så länge man har ett motiv till att man vill adoptera, motiv till adoptionen kommer att komma upp i utredningen.

Många fall av ofrivillig barnlöshet beror ju också på saker där ivf och liknande inte är nån behandlingsform, alla som har svårt att få barn har ju inte det av samma orsak.

Vi gjorde några hormonbehandlingar, både för att göra chanserna till graviditet bättre och för att göra chanserna att jag sedan fick behålla barbet bättre. Men inga ivf, inga inseminationer osv. Så fort jag dels hade åldern inne och vi dels hade det stabilt på jobbfronten så startade vi vår adoption.
 

tack så mycket...

Skrivet av  Orcid....
ditt svar gav mig den...lättnad som jag behöver.
Jag vet ju inte hur min sambo ställer sig till direkt på adoption istället för ivf....jag har sagt att jag kan tänka mig att göra de behandlingar som man är berättigad till men jag vill inte betala för flera ivf osv utan hellre lägga pengarna på adoption, och det håller han med om....men jag vet inte om han vill att jag ska gå ner och pröva ivf (med tanke på kostnadsskillnad). dessutom när jag mår dåligt har jag VÄLDIGT svårt att prata med honom om just detta, det är så känsligt och jobbigt :((((

var ni överens om adoption när det kom på tal?`
och var ni oroliga över kostnaderna?
 

Nej!!!

Skrivet av  @nonym
Nej, man behöver inte göra några behandlingar alls innan adoption om man inte vill.

Vi gjorde en utredning som bara tog 1 månad och där hittade man inga fel på varken mig eller min man. Vi hade då försökt att få bio-barn i ca 1½ år. Vi fick rådet att prova IVF. Men vi hade redan innan utredningen så smått börjat prata om adoption om vi inte skulle få bio-barn. Och efter vår utredning var vi inte intresserade at göra några behandlingar alls...så vi gick direkt över till adoption.

Men visst fick vi höra av vår hemutredare att vi var lite "ovanliga" som hade hoppat över alla behandlingar. Jag var nyfyllda 34 år och min man var nyfyllda 31 år då vi påbörjade vår hemutredning. Vi hade då "bara" varit ett par i 3 år...

Och nu har vi två underbara adopterade döttrar :-))

Lycka till!

 

Tack.

Skrivet av  Orcid....
skönt att höra att man inte behöver göra alla behandlingar...det får mig att bli lite gladare..ewtt orosmoment är ju fortfarande att vi inte är gifta ännu...

grattis till flickorna!
 

Tack!!

Skrivet av  @nonym
Ja, det är mycket att tänka på inför en adoption. Men det är värt det :-))

Vi gifte oss borligt och la pengarna på adoptionen i stället :-)) Vi gifte oss december -99 och startade hemutredningen i januari -00.

Lycka till!!
 

Artiklar från Familjeliv