Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Solna-madde, om Vietnam

Skrivet av HelenaD
Jag läste att ni ska skicka era papper till Vietnam. Har ni fått veta mer om hur lång tid det kommer att ta och hur det kommer att gå till? Får ni skicka på en gång? Hur länge har ni varit sökandemedlemmar då?

Jag blir inte riktigt klok på vad det nya avtalet innebär nämligen... Att det kan ta 4-6 månader mellan BB och RB förstår jag (även om siffrorna 3-4 månader står på BFA\'s hemsida) men _när_ får man bb och till vilket barn? Jag tycker att de olika organisationernas information säger lite olika saker... På ffia\'s hemsida står det t ex att "Barn i åldern 4-5 månader och uppåt kan bli tillgängliga för adoption." medan det på BFA\'s hemsida står "De yngsta hinner ofta bli minst 4-5 månader innan adoptionsprocessen är klar." Vad innebär det?

Jag uppfattade det första som att barnen är 4-5 månader innan man får BB och sedan får man räkna med 3-6 månader _på det_ innan man får barnet medan det i det senare låter som att man kan få BB på nästan nyfödda och sen får vänta 3-6 månader. Vad har du hört? AC som är "vår" organisation skriver inget om åldern alls men jag antar att samma saker väl gäller för alla organisationerna?

Nu kanske jag låter fixerad vid åldern men det spelar ju en viss roll för medgivandet tänkte jag. Dessutom skulle det kännas skönt att få ett lite större hum om vad man mentalt och praktiskt ska ställa in sig på att det är troligast att man får (jag vet att man så klart ska vara beredd på allt inom sitt intervall men ändå): ett barn i ettårsåldern eller ett barn i halvårsåldern.
Svar på tråden: Solna-madde, om Vietnam

Hej HelenaD!

Skrivet av  solna-madde
Jo våran ansökning är just nu på översättning så vi har kommit en bit. Det är lite "flummigt" jag vet för det verkar som om ingen egentligen vet hur det kommer att gå till det här men så här har jag uppfattat det:
Vi är medlemmar i FFIA och vi blev det i slutet på augusti i år (samtidigt som de fick licensen till Vietnam). Vi fick då börja med vår ansökan direkt (vi fick anvisningarna den 15/9) men nu har jag hört att de inte låter några nya börja med ansökningarna förrän allt har löst sig (med legaliseringen samt att avtalen skrivits med varje provins som de samarbetar med i Vietnam).

Vad gäller åldrarna har jag tolkat det som så att barnen är ca 4-6 månader (de yngsta) när man får BB och är då således ca 8-12 månader vid RB. Enligt FFIA så tar det ca 2-4 månader mellan BB och RB men jag tar alltid de "värsta" väntetiderna och räknar med dem så då blir det 4-6 månader som AC säger. Alltså förväntar vi oss en 1-åring!
De som fått barnbesked (via AC) har fått i genomsnitt 1/2 årsbebisar och de kommer ju då vara ca 1 år när de kommer hem.

Oj vad snurrigt detta blev, hoppas att du förstår vad jag menar. Fråga igen annars!

kram!
 

Tackar!

Skrivet av  HelenaD
Skönt att höra att man inte är ensam om att tycka att det är flummigt ;). Som du beskriver det är precis den uppfattning jag fick också när jag läste hur det skulle gå till från början men när jag nu var in på BFA\'s hemsida blev jag lite konfunderad.

Det verkar gå fort i alla fall med att få skicka papperen! Skönt att höra :). Vi har inte varit sökandemedlemmar så länge nämligen och var därför lite oroliga att kön kanske var väldigt lång för att ens få börja... Ja, när man får allt klart med hemutredningen och så, som det fortfarande är ca 1 månad kvar innan vi ens får börja med.
 

Artiklar från Familjeliv