Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vi ska..

Skrivet av Linda
åka till g-borg för läkarbesök ang Emilias "kvarstånde" torticollis och ev få nån behandlig med spruta någon som vart med om det??
Svar på tråden: vi ska..

hur gick det?

Skrivet av  Ylin
Snälla, berätta hur det gick! Vad är det för spruta, hur fungerar det? Vad består din dotters kvarstående torticollis av - håller hon huvudet lite snett fortfarande eller är hon förhindrad att vrida huvudet helt?
 

jo

Skrivet av  Linda
det är nånslags spruta har inte namnet i huvudet men.. används tydligen på sådana barn som inte kan sätta ner hälen i golvet om du nu förstår vad jag menar=O) siter i i tre månader gör så att nerverna i muskeln "dör?" eller nåt blir alltså "bra " igen efter tre mån...
vår tjej vart op när hon va året men läkaren är inte nöjd till 100% så därför fick vi denna "chans" hon håller huvet lite snett men jämför man med tidigare så är det ju betydligt mycket bättre.Vi valde att avstå och vänta tills tjejen blir äldre(3 1/2 år nu)eftersom dom bara gjort behandling på vuxna just för torticollis, var en liten chans att det kunde påverka andra muskler brevid typ svalget =\\ så vi vill nog vänta så det kanske blir "säkrare" att dom iallafall gjort det på nån annan först vill inte riskera nått .
Tänkte att när hon blir äldre kan hon ju förstå mer och säga till om det är nått hon vill gå vidare med....
hör av dej om du vill veta mer..
 

Är det botox....

Skrivet av  Ylin
... i sprutan? Läste på nätet om behandling med botox på vuxna med spasmisk torticollis (en annan typ), intressant att de gör det på barn med torticollis också!
 

nu såg jag...

Skrivet av  Ylin
... sammanfattningen till en vetenskaplig artikel på nätet där de nämner Botox som en ny typ av behandling för just barn med torticollis.
 

jo det

Skrivet av  Linda
stämmer det låter ju bra men jag vågar inte riktigt.
=O(
hur har ni det själva (om du inte tar illa upp)
Linda
 

Själv...

Skrivet av  Ylin
.. har jag en dotter på ett halvår som diagnostiserades med torticollis vid sexveckorskontrollen. Varken operation eller spruta är aktuellt för oss än så länge utan vi kämpar på med övningar. Det går väl framåt men jag tycker att det känns rätt hopplöst ibland, det är väldigt svårt att komma tillrätta med att hon håller huvudet så snett. Nu ska vi eventuellt få en halskrage till henne.
 

Artiklar från Familjeliv