Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

föredrar att använda högerhanden

Skrivet av lilla o
Hej!
Min flicka (snart 6 mån) ser bäst åt höger och vill helst ha huvudet vridet åt det hållet. Sista tiden har hon börjat flytta leksaker från ena handen till den andra, men hon är mycket duktigare på att hålla kvar dem i höger och hon föredrar att ta leksaker man håller fram mot henne med höger hand.

Gör era barn likadant? Jag är nyfiken på om det beror på att hon ser lite sämre åt vänster just nu eller om det beror på torticollisen...
Svar på tråden: föredrar att använda högerhanden

vet inte...

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
har inte märkt det på theo, han har gripitlika mycket med båda händerna från början. Möjligtvis vill han hellre använda höger hand nu när han börjar äta med sked själv, men det kan ju lika gärna bero på att han är högerhänt. Instressant tanke, verkar inte helt otroligt tycker jag.
 

kanske beror det på högerhänthet då...

Skrivet av  lilla o
Hej Kattis!
Låter bra att Theo användt båda händerna. Kanske får jag vänta och se. Min flicka kanske också är högerhänt... *ler*... Ibland kanske man är för känslig och skyller sånt man upptäcker på torticollisen. Jag tror dock att jag ska prata lite med min sjukgymnast om det nästa gång vi träffas.
 

Vår Elias var...

Skrivet av  Anna m Elias-01+19/3
... precis så när han var riktigt liten. Han föredrog alltid vänsterhanden så vi fick instruktioner om att alltid ge honom saker att hålla i höger hand för att han skulle få träna lite mer. Jag kan tillägga så här i efterhand att Elias är högerhänt så det var alltså inte av den anl som han valde att använda sin vänsterhand. Jag tror att det var pga hans torticollis.
 

Fungerade det?

Skrivet av  lilla o
Hej Anna!
Fungerade det att ge honom saker att hålla i högerhanden då? Min flicka använder båda händerna, men föredrar högerhanden. Jag ska nog prova att just ge henne saker från vänster... låter som en bra idé värd ett försök. Tack!!!
 

Om händer

Skrivet av  Ylin
När vi var hos sjukgymnasten sist så kommenterade hon att det verkade som att vår flicka använder vänsterhanden mer än högern (hon lutar åt höger, ser bäst åt vänster). Det här är inget vi hade lagt märke till, men vi har förökt kolla upp det sedan dess. Vi kan inte upptäcka någon större skillnad på hur hon mycket hon använder händerna, förutom att högerhanden är tumsugarhanden nio av tio gånger (detta är en uppskattning, jag har inte blivit så knasig att jag börjar hålla räkning :-D). Däremot håller hon högerarmen lite annorlunda - högre, mer ut från kroppen(högertummen blir på så sätt kanske mer bekväm att ha i munnen?) - förmodligen för att hennes högeraxel blir lite nedsänkt och tillbakadragen av att huvudet lutar ditåt. Hon vänder sig (mage till rygg el tvärtom) oftare och lättare åt höger, och det tror jag beror på att hon använder sig av tyngdförskjutning när hon vänder sig åt det hållet - då lutar hon bara lite mer med huvudet och kroppen följer efter. Åt andra hållet måste hon använda resten av kroppen mer.
 

Ang vändning

Skrivet av  lilla o
Hej!
Intressant inlägg. Min flicka är tvärtom jämfört med din. Hon tittar helst åt höger och vänder sig mycket lättare åt vänster (från rygg till mage). Åt höger har hon bara vänt sig någon gång och då fick hon verkligen kämpa.

Om man får starta en diskussion i diskussionen... Hur är det för er andra? Har era barn också lättare att vända sig på ena hållet? *nyfiken*
 

jo...

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
Theo vände sej bara åt höger i den åldern, det minns jag. Han tittar oxå åt höger och tippar åt vänster.., men vände sej alltså inte åt samma håll som din flicka. Så det är ju inte säkert att det beror på torticollisen!? Bäbisar kanske bara "väljer" en sida som den över att vända sej på?
 

Artiklar från Familjeliv