Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nackröntgen

Skrivet av Ylin
Är det någon av er som har röntgat nacken på era barn med torticollis? Och är det isåfall någon som har fått beskedet att snedheten beror på hur nackkotorna ser ut? Vi ska sannolikt röntga vår dotter snart (först såg det ut som att det inte skulle bli av, men nu tyckte sjukgymnasten återigen att det vore bra att göra). Vore roligt att få höra lite om andras erfarenheter.
Svar på tråden: Nackröntgen

vi ska göra det

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
i mitten av februari. vi fick den remissen samtidigt som remissen till läkaren som ställde diagnosen torticollis. Han sa rakt ut att han tyckte att röntgen var helt onödigt, men att han inte vill köra över sin kollegas beslut, så vi skulle göra den ändå. Jag fattade det som om dom vill utesluta att snedheten beror på fel i kotorna, samt att hans platta skalle beror på att fogarna växt ihop fel (han ska röntga skallen samtidigt).
Detta var oxå helt onödigt enl läkaren. Känns lite knäppt att göra en helt onödig röntgen, så kul är det ju inte, men men...
 

varför onödigt?

Skrivet av  Ylin
Jag vet att min sjukgymnast också tyckte det från början, men jag förstod aldrig riktigt varför... För mig känns det som att det skulle vara bra att veta om orsaken är skelettet och inte musklerna, men det kanske inte hör någon skillnad på behandlingen ändå.
 

Vi har gjort det

Skrivet av  A med R och E
på vår stora och ska snart göra det på den lilla. Det kan vara skönt att undersöka allt. Vi har precis fått diagnosen Paroxysmatisk Torticollis.
 

Artiklar från Familjeliv