Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tumsugning...

Skrivet av Kattis med Theo 020127
Såg att här finns en till tumsugare, va kul!
Theo har sugit på tumme sen han var tre månader, och nu är han inbiten tumsugare, precis som jag var. Jag tycker det är toppen, för man behöver sällan hjälpa honom att somna om på nätterna, han fixar det själv mha tummen.

Theo har alltid bara sugit på höger tumme. Vi såg det som ett problem länge, det är ju mycket därför han är så platt på ena sidan av huvudet. Nu säger ju sjukgymnasten att han inte har begränsad rörlighet åt vänster, så det har ingen större betydelse för nacken. Det är ju tippningen som är problemet i theos fall.
Men visst - tumsugningen har alla gånger bidragit till det platta bakhuvudet. Men det är ju liksom kört nu och det skulle ändå vara omöjligt att få honom att byta tumme. Jag minns själv hur äcklig vänstertummen var! :-)
Svar på tråden: Tumsugning...

Hihi...

Skrivet av  Ylin
Ja, det verkar som att tumsugning är lite ärftligt för både jag och min man var oerhört inbitna tumsugare :-)... Precis som du minns jag exakt hur gott det var med högertummen och hur äckligt det var med vänstertummen, och jag kommer ihåg att jag hade ett trevligt grepp med pekfingret över näsan för att göra det extra bekvämt. Mina föräldrar satte faktiskt senap på min tumme till slut för att få mig att sluta, och det minns jag också - besvikelsen över att tummen inte smakade som den skulle...

Jag tycker att det är kanon att hon har hittat tummen så bra (började vid två och en halv - tre månader), då kan hon ju själv bestämma när tummen ska in och ut. Och som du säger, det är lättare att somna om på natten om man inte måste få hjälp av mamma och pappa att stoppa in nappen.
 

jag sög på tumme

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
när jag skulle sova tills jag var i 12-årsåldern... Men jag är rätt normal ändå. :-)
 

Normal själv, men

Skrivet av  Ylin
min tumme fick däremot ett alltmer abnormt utseende, röd och fnasig och ful... Jag tror inte att jag sög så hemskt länge, kanske till fyra, men jag sög mycket intensivt!
Själv ska jag nog inte köra senapstricket med dottern, tycker att det var lite taskigt faktiskt.
 

Förresten..

Skrivet av  Ylin
.. jag var inne och kollade på din sons lilla promenad! Guud vad gulligt!
 

hihi

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
ja det är väldigt sött när han stapplar fram! :-)

Hoppas din tumme ser normal ut nu då! :-)
 

Artiklar från Familjeliv