Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vår historia. (Långt)

Skrivet av Lindha med Rasmus 030123
Hej.
Jag har bara skrivit här en eller 2 ggr tidigare men känner nu för att dela med mig lite av min sons Torticollis. Rasmus (8,5 månader) hade höftledsluxation och hade en von rosenskena i 6 veckor. Några veckor innan och efter denna togs av upptäckte jag att huvudet tippade åt höger och han vred inte huvudet åt vänster. Som vanligt visste ej ortoped eller BVC vad det var, han röntgades på ortopeden samma dag som skenan togs av men det var
tack o lov inget fel i kotorna.
Vi blev skickade till sjukgymnast och den första visste ej att det var T utan gav mig lite stretchövningar att göra hemma, det blev lite bättre.
Snart blev det sämre i gen och vi fick en annan sjukgymnast som sade att det var T (efter att jag hittat denna sidan och frågat om det kunder vara det).
Har tränat och stretchat sedan dess och han kan i dag vrida huvudet åt båda håll utan problem men tippar från och till mer eller mindre fortfarande med huvudet. Sist vi var där,1 V sedan, så trodde hon att det nu var ännu en muskel/sena som var påverkad, den som sitter snett bakom huvudet , mellan axeln och nacken och det verkar stämma för han är mycket öm på den ena sidan.
Har nu stretchat denna muskeln/senan och det är redan MYCKET bättre + att han har knappt fått sitta mer än när han MÅSTE pga att han tippar mer med huvudet då.
Nu skall sjukgymn konsultera en barnläkare som oxå ev skall titta på Rasmus. Jag har goda förhoppningar nu eftersom vi verkar "hittat" vad som gör att han inte blir bättre. Jag hoppas bara att det inte går tillbaka som det gjort tidigare.
Nu hoppas jag att det inte har gått för lång tid utan att det hjälper med att träna och stretcha from nu så att han blir bra.
Jag måste tacka alla som skriver , speciellt Kattis med Theo eftersom det var pga er hemsida som jag snabbt fick hjälp. En sak vill jag säga till er andra:
Känn på era barn, se hur de rör sig och känn på er själva ,det har hjälp mig, Rasmus och sjukgymnasten och mycket har jag kommit på själv hur man kan töja och träna med Rasmus så sjukgymn har sagt att hon skall använda sig av mina förslag till träning och stretch för ev andra barn med samma problem.
Ville bara skriva av mig och dela med mig av vår Historia.
LYCKA TILL ALLA NI ANDRA.

Kram Lindha med Rasmus 030123
Svar på tråden: Vår historia. (Långt)

Tack

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
för att du delade med dej!
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv