Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som har tips vad gäller favoritställning ?

Skrivet av Christina med Elias 030503
Hej igen !
Elias börjar nu se assymetrisk ut i ansiktet fast jag försökt att vrida honom ifrån hans favoritställning (i vagnen och när han sover), det är bakhuvudet som han ligger snett på som nu blivit tillplattat varav hans vänstra ansiktshalva skutits något framåt. Någon som vet hur man kan undvika detta ? jag försöker stretcha och går hos sjukgymnast 1gån/mån. Ska jag ha större kuddar ? Vill ha mer info hur ni andra gjort för jag är så orolig nu att det kommer att bli värre.
Svar på tråden: Någon som har tips vad gäller favoritställning ?

Ang. kuddar

Skrivet av  Ylin
Vår flicka hade ingen kudde alls de första sex-sju veckorna och blev superplatt på bakhuvudet. När vi var på sexveckorskontrollen där hennes torticollis diagnostiserades blev vi tillsagda att skaffa en ordentlig kudde. Jag kände mig som världens sämsta mamma som inte hade fattat att hon borde ha en kudde, och var rädd att hon skulle bli deformerad för livet.. Som tur var ordnade allt till sig till slut! Se till att ha kudde i både sängen och vagnen och försök lägga honom tillrätta så fort han ligger fel. Fast det är lättare sagt än gjort, jag vet... Min erfarenhet är att det är svårt att påverka sovställningen innan träningen har gjort sist (därmed inte sagt att man inte ska försöka). Vi tyckte att det kändes helt hopplöst att läga dottern på rätt sida men vi kämpade med träningen och till slut lade hon sig självmant på rätt sätt. Vi jobbade inte så mycket med stretching utan mer med att locka henne att vrida huvudet själv + med tippningar, men det där är förstås sånt som er sjukgymnast avgör bäst.
 

Artiklar från Familjeliv