Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har vi varit hos läkaren

Skrivet av Nette med Noel 5/7 -03
och han tror att det är ytterst osannolikt att Noel har hopväxta nackkotor. Det är ytterst ovanligt att torticollisen beror på det och mycket svårt att se på röntgenbilder på barn. Om Noel skulle undersökas ordentligt för det måste han därför sättas i full narkos och visar det sig sen att han faktiskt har hopväxta nackkotor så kan man ändå inte göra nåt åt saken förrän om några år, så då kan man lika gärna göra de undersökningarna senare ifall det behövs (eftersom de ju innebär full narkos, så man väntar gärna några år med sånt).

Läkaren tog sig en titt på Noels nacke och konstaterade att han har alltför stram nacksena och att den eventuellt måste opereras. Det är en mycket mindre operation än nackkotorna och ingen den här läkaren har opererat har hittills dött (jag frågade!) så det känns lugnande. Innan dess så ska Noel få Botoxinjektioner och ifall de hjälper så behövs ingen operation. Botoxinjektionen gör att nackmuskeln slappnar av och ger nacken en möjlighet att växa ifrån torticollisen, den sitter i ett halvår och om den fungerar får Noel antagligen en till injektion då.

Jätteskönt att den här läkaren inte trodde det var nackkotorna! Han var i övrigt också mycket förtroendeingivande och en som jag kan tänka mej tillåta att operera min son. Nu ska Noel få sin första Botoxinjektion 6. juli, dagen efter hans 1-års dag och precis i rätt tid enligt den här läkaren. Ifall man väntar alltför länge (till 4-5-års åldern t ex) kan redan kroppen ha växt sig så snett.
Svar på tråden: Nu har vi varit hos läkaren

Skönt

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
att ni fick så positiva besked. Håller tummarna för att Noel ska slippa operationen. Intressant med injektionen, det har jag inte tidigare hört talas om.
Lycka till!
 

Tack ska du ha!

Skrivet av  Nette med Noel 5/7
Jo, jag var rätt oinsatt med den här botoxen jag med. Intressant är det, används för allt möjligt bl a för såna som har spastiska muskler. När vi var på sjukhuset var där bl a en sån flicka. Hon fick sin injektion i låret och det verkar vara rätt vanligt och en beprövad metod.
 

hej

Skrivet av  Linda med tre
jag har en dotter som nu är fem år och som blev op när hon var ett när hon va ca tre och ett halvt fick vi frågan om vi ville ge henne en botoxinjektion (hon är nämligen inte 100% bra)vi tackade nej. Är nyfiken på hur det har gått för er kan du berätta mer?
Linda
 

Hejsan!

Skrivet av  Nette med Noel 5/7
Det har gått jättebra! Över alla förväntningar faktiskt. Noel fick sin spruta för tre veckor sen och det tog bara några dagar så kunde man redan se en skillnad i rörlighet. Just nu ser man knappt att han har nån torticollis alls, så vi är optimistiska och tror att han helt kan undvika operation. Kommer kanske att få en spruta till om 5 månader eller så, men det är inga bieffekter med den och påverkar inte honom det minsta så det känns inte jobbigt alls. Det går MYCKET bättre att stretcha honom nu, det är som natt och dag jämfört med innan botoxen.

Fråga på om du har nåt mer du undrar!
 

Artiklar från Familjeliv