Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Zookie m. lillan 13/6
Min dotter på 5 1/2 månad har börjat bli sned åt höger(huvudet). Upptäckt detta sista veckorna och ska ta kontakt med BVC.
Hon är inte öm i nacken och tittar obehindrat åt båda håll, det är när hon ligger och sitter som det syns.
Kan detta vara torticollis? Vad kan jag göra för att hjälpa henne hemma?
Svar på tråden: Hej!

Hej

Skrivet av  Eva med Oscar-02 och Matilda-04
har svarat dit på juni-04-sidan
 

Svårt att säga

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 16
Det skulle kunna vara det. Nu var det ju ett tag sedan du skrev, hur har det gått? Om inte BVC tar er på allvar så sök direkt till sjukgymnast. Vårt BVC nonchalerade vår oro i ett halvår innan vi fick remiss, och först när Theo var 11 månader fick han diagnos torticollis, trots att han haft det sen han föddes. :-/
 

Hej !

Skrivet av  zookie m lillan 13/6
Nu är lillans nacke bättre och antagligen berodde det på en förkylning.
Hon har nyss varit förkyld igen och då kom det tillbaks, men försvann efter ca 1 vecka.
Vi var till BVC läkaren (som jag känner sedan tidigare och har stort förtroende för) som tittade och undersökte henne ordentligt.
Han kom fram till att detta skulle försvinna av sig själv och det har det gjort.
Hans teori är att hon är lite muskelsvag efter att ha legat fixerad i 2 månader innan födseln och att detta kommer att räta upp sig när hon blir större.
Har själv sett att det gått tillbaks nu när hon börjat sitta själv och rätar upp sig mer.
Nu när förkylningen är borta och nacken blivit bättre efter denna syns ingen sidoskillnad alls, så jag känner mig mycket lugnare.
Tack för att du frågade och god fortsättning!
 

Artiklar från Familjeliv