Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

10-åring född m tortecollis

Skrivet av Cissi
Jag blev lite chockad av inläggen, ja - sidan överhuvudtaget egentligen. Vadå följdsjukdomar o s v. Min son fick diagnosen torticollis direkt på BB efter at han hade problem att få grepp om bröstet märkte de att han var ngt sned. Fick sjukgymnastik av sjukgymnast som kom på hembesök - kanske var 10:e dag eller så i ca 4 månader tror jag. Han blev OK och har aldrig haft ngt problem efter det. Men varför skriver ni om följdsjukdomar m helt andra symptomer? Fick inte veta ngt om detta m en stavelse. Ena halssenan var förkortad p g a att han legat snett sa dom. Tacksam för svar.
Svar på tråden: 10-åring född m tortecollis

När det gäller Amanda så...

Skrivet av  Amandas mamma
Jag förstår inte riktigt frågan? Att jag skriver om följdsjukdomar beror på att Amanda har fått det i form av känslig hörsel och motorik problem. Med motorik problemen är vi lite osäkra vart de härrör eftersom hon har ett mycket litet ärr på hjärnbalken och det kan vara det som orsakat problemet, men samtidigt kan det också vara från torticollisen.

Om din tio-åring är frisk och inte har några mer problem så behöver du nog inte vara orolig. Kanske uppmärksam då de vid några fall visat sig att torticollisen kan komma tillbaka.

Om din läkare inte sagt något är det nog bra om du tar upp det med honom. Kanske han inte visste bättre?

Hälsar Helena
 

Ni kanske har haft tur ?

Skrivet av  Uffe
Hej !

Jag heter Uffe och var den som tog initiativet till sidan.

Jag tycker att det låter lite som om ni fick hjälp av sjukvården när den fortfarande hade gott om resurser (eller så kanske ni helt enkelt tillhör ett annat landsting.)

Det verkar som om ni har fått exemplarisk behandling och hjälp. Då känner man säkert inte ett lika stort
behov för en sådan här grupp.

Ni verkar helt enkelt ha fått ett profesionellt bemötande och behöver säkert inte oroa dig för
eventuella földjproblem. Det verkar helt enkelt
som om man verkligen kan lita på dom som ni fick
behandling av.

Men vad är det som chockade dig med sidan ?

Syftet är ju att man ska kunna stötta och hjälpa varandra - om det upplevs på annat sätt så är det ju verkligen inte bra !

/Mvh
Uffe
 

Hej igen!

Skrivet av  Cissi
Tack för ett fint svar. Jag blev chockad över att läsa om att torticollis kunde ha några följdsjukdomar - ja, kan ha - allvarliga dessutom eftersom ingen ens andats m en stavelse om det för mej. OM min son hade haft några problem relaterade till detta utan att jag kunde förstå sambandet hade det ju kunnat innebära ganska mkt onödigt lidande. Torticollis har för mig aldrig varit en sjukdom utan endast ett högst tillfälligt tillstånd...Jag kan ju tillägga som tröst att min son är både mkt duktig såväl intellektuellt som sportsligt för er med små torticollis-bebisar! Jag hoppas att ev dålig känsla fr mej till dej är som bortblåst för jag har aldrig ens tänkt tanken att sidan är vare sig onödig eller dålig. Med förhoppning om att ditt barn klara sig utan men och får en fin framtid.
 

Hej själv !

Skrivet av  Uffe
Inga problem !

Jag tror att man ska akta sig lite för att säga "följdsjukdomar". Det jag har hört och läst handlar mest om att det finns risker för mindre "följdproblem" OM man inte åtgärdar problemet. Tex lite annorlunda rörelseförmåga på ena sidan - men att även detta brukar lösa sig med mer träning i så fall.

Sedan händer det även att man kan bli lite osymetrisk i ansiktet (- MEN det är ju bara att titta sig själv i spegeln så inser man att detta inte behöver vara ett jätteproblem... )

Kontentan är i alla fall att ju tidigare man behandlar - desto bättre.

/Uffe
 

Samma här!

Skrivet av  Pia
Till oss sa de inte ens vad sonen behandlades för! Det har jag listat ut efter att ha läst på den här sidan! Han är snart elva och bäst i sin klass på det mesta. Han är supermittfältare i fotboll och NHL-hopp som målis i hockey.( bara lätt överdrivet, kanske...)
Kan tillägga att jag bara behandlade honom två gånger, eftersom jag aldrig förstod varför man skulle slita och dra så i honom.
Han är som skrivet tidigare aningen sned på vänster öga, men det tycker tjejerna om ,verkar det, för här ringer telefonen i ett.
Ljus framtid till alla våra barn!
 

11-åring född med torticollis

Skrivet av  Akka
Blev liksom du väldigt snopen när jag fick läsa det som står på den här sidan. Min son fick också diagnosen torticollis vid födseln. Jag fick övningar av sjukgymnasten som jag skulle göra på honom. Efter någon månad var allt o.k och har sedan dess aldrig blivit påmind om detta. De har inte varit några problem alls med honom. Blev förvånad när jag såg att torticollis fanns som egen punkt under barn med särskilda behov. Jag trodde att det var ett enkelt fel som snart gick över med lite gymnastik.
 

Artiklar från Familjeliv