Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Preeklamspi?

Skrivet av Camilla m Henrik-02 o lillebror+6
Har precis varit på MVC och där såg min BM att mitt blodtryck var lite högra än alla andra gånger jag varit där.
Jag har legat på 120/75 alla gånger, utom denna, då jag låg på 130/85.
Jag fick lämna urinprov och det syntes ingen äggvita i urinet.

Min Bm sa att om jag får huvudvärk, yrsel eller flimmer, ska jag kontakta dem omedelbart för kontroll.
Detta gör mig så orolig! Jag är ju ändå i v40+6 idag och hon sa att det kan vara början till preeklampsi och att det är därför förlossningen dröjer så..

Jag har känt mig lite trött de senaste veckorna, men inte så mycket. Har haft lite illamående från och till, men inte så att jag kräkts. Kan detta vara symptom?
Någon som vet?
Svar på tråden: Preeklamspi?

Men

Skrivet av  Soliga Li
om du redan har gått över och inte mår bra tycker jag du ska begära att bli igångsatt (om du inte själv har något emot det förståss).
Onödigt att riskera att bli rejält dålig både för din och bebisen skull tycker jag!
 

preeklampsi är

Skrivet av  Karin tvillinggravid v 34
blodtryck över 140/100 i kombination med protein i urinen, så dina värden låter ganska betryggande tycker jag. Skulle du få svår huvudvärk med flimmer för ögonen eller ont under höger revbensbåge ska du dock ringa till förlossningen så att de kollar upp dig snarast. Jag går på kontroller 3 ggr i veckan nu pga lätt preeklampsi. Hoppas att du kommer igång med förlossning snart!
 

Inte riktigt

Skrivet av  Michelle i NY
Blodtryck är individuellt och det kan vara mycket lägre än det du nämner och ändå vara havandeskapsförgiftning. regeln är att undertrycket inte får gå 30 enheter över ditt normala. Så jag som tex hade 110/55 blev varse min hf när trycket var 130/90. Så det är totalt individuellt.
 

troligtvis inte...

Skrivet av  pia
Jag tycker inte heller att det låter som något alarmerande högt tryck. Fick du ligga ner och vila 5 minuter innan trycket togs också? Är du mycket svullen också?. Jag har inte hört att förlossningen dröjer p g a preeklampsi, trots att jag fick det vid min förra graviditet. Här finns en faktasida: http://www.kanalen.org/vitidiga/fakta/toxikos.php
Visst kan symptom som trötthet och illamående vara symptom på havandeskapsförgiftning, men du har ännu inte tillräckligt högt tryck (140/90), och ingen äggvita, så det är inte troligt att du har det än. Men skulle du få huvudvärk eller yrsel, ta kontakt snabbt. En annan sak som talar emot pre-eklampsi är att du är 2:a gångs föderska - är det samma pappa, så är risken för att du ska få det väldigt liten.

Lycka till och hoppas att det har satt igång nu - kan inte ett ökat tryck tyda även på att det börjar bli dags?
 

Jag hade men enligt min läkare

Skrivet av  Helena med Elin-01, BF 28/11
sätter man diagnosen preklampsi först när man har två eller fler symptom.
Ditt lodtryck är inte ens så högt tycker jag, mitt låg på ca 150/90.
Jag hade äggvita med.

Jag tycker inte du behöver oroa dej när du är så nära förlossningen!!!!!!
Din BM var jätteklumpig som ens sa sådär tycker jag, det har ju bevisligen gjort dej orolig!

KRAM
 

Artiklar från Familjeliv