Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föreliggande moderkaka

Skrivet av AnnieC bf 26/12
Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Fick diagnosen för tre veckor sedan. Är nu i v32+1. Men var på nytt UL idag och nu har den dragit sig undan så att den ligger bredvid inre modermun - kant i kant. Har haft två blödningar, blivit inlagd på sjukhus två gånger och utskriven båda gångerna. Är sjukskriven och skall ta det lugnt. Upplever ni att blödningarna avtar allt eftersom tiden går eller är "risken" lika stor hela resten av graviditeten? Har ni fått vara hemma eller blev ni inlagda på sjukhus oavsett blödningar eller ej?
Svar på tråden: Föreliggande moderkaka

Jag hade föreliggande...

Skrivet av  Lia & en liten flicka
moderkaka vid min graviditet. Började blöda runt vecka 30, lades in på sjukhus, hem igen, började blöda vecka 32, lades in igen, hem igen och sedan akut snitt vecka 36 p g a ytterliggare en större blödning.

Jag var sjukskriven hela tiden och skulle ta det väldigt lugnt och inte resa långt bort från sjukhuset. Idag ångrar jag att jag inte tog det ännu lugnare så hade pyret vuxit till sig ännu mer. Hon vägde bara 2 kg, men hon mådde bra och allting har gått bra därefter.

Så mina råd är - ta det lugnt - inga tunga lyft och massor av spring i trappor t ex vad de än säger.
 

Jag också...

Skrivet av  Johanna
...blödde av och till från början, men det blev mer och mer ju längre tiden led. Blev inlagd första gången i v. 29? tror jag men utskriven efter en natt, och sen intagen igen efter en större blödning i v. 34, då fick jag ligga kvar tills sonen föddes i v 36+1 med planerat snitt. Han vägde 2.8kg och allt var och är bra!

Det läkarna sa till mig (när dom väl tog det på allvar...) var att när det väl har börjat blöda blir det oftast mer för varje gång. Risken för en större blödning ökar ju längre graviditeten går, eftersom "trycket" sas blir större. Jag vill verkligen inte skrämmas alls, utan snarare som Lia understryka att det är viktigt att ta det lugnt. Inga lyft, inga trappor, ingen aktivitet som inte "behövs". Jag satt mest de sista veckorna innan jag blev intagen.

Jag hoppas att moderkakan fortsätter åt "rätt" håll! Att den skulle ligga kant i kant istället för helt i vägen var vad de önskade varje gång de gjorde ultraljud :)
 

Jag med

Skrivet av  Lotten
Min placenta låg helt för utgången från livmodern. Detta upptäcktes när jag fick en blödning i v 26+2, blev då inlagd på sjukhus för att vila. I v 35+4 fick jag en till blödning och då förlöstes bebisen med kejsarsnitt eftersom placentan ej flyttat på sig. Hon vägde 2 850 g och var 49 cm lång då. Så jag "bodde" på sjukhuset från slutet av augusti till mitten av november...
 

Artiklar från Familjeliv