Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

godkänner fk sjukskrivning för kräk/illamående?

Skrivet av Jennytösa.nytt bf 14/3. MA v12 i dec03
blir man beviljad sjukskrivning om man kräks o mår fruktansvärt illa som jag gör?

har varit 25% sjukskriven en månad ungefär men har nu börjat fullt igen o klarar inte av detta!
min bm tyckte att jag skulle försöka! Ibland tycker jag att det känns som att hon inte bryr sig alls. Hon tycker säkert att jag är en ung bortskämd liten flicka som inte förstår att detta inte är en sjukdom!
Ung är jag väl inte 23 år gammal, inte heller bortskämd bor i egen villa med sambon sen flera år tillbaka o har ett ansvarsfullt liv i övrigt.. ändå känns det som att hon ser ner på en för att man gnäller..

Frågan är om fk godkänner att doktorn sjukskriver en för illamående/kräkningar? kräks iaf en gång om dagen.
mår illa nästan hela tiden.
Graviditet är ju ingen sjukdom så jag börjar bli lite fundersam om fk godkänner detta.

någon vänlig blivande mamma som vet?

många kramar o var rädda om magarna!!

Jennytösa
Svar på tråden: godkänner fk sjukskrivning för kräk/illamående?

Vet inte..

Skrivet av  Solsken
Jag blev sjukskriven för illamående med mitt förra barn, men då blev jag inlagd med dropp pga problem att häva uppkastningarna, så det kanske är annorlunda.

Det är inte bm som ska bry sig om om du blir sjukskriven eller ej, det är läkaren. Så be om ett läkarbesök och prata med honom. Du kan också ringa till fk, känns bättre att veta mer om vad som gäller.
 

Glömde..

Skrivet av  Solsken
När jag mådde sådär illa så fick jag akupunktur som sista utväg, och det tog bort mitt illamående.

(Mycket illamående kan förvärras av stress)

Be din bm om remiss till en akupunktör, vissa sjukgymnaster har det. Det är en stor skillnad att vara gravid när illamåendet är borta. Jag fick upprepa behandlingen var 3 e dag i början och en gång i veckan mot slutet av graviditeten.
 

Hejsan!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
När jag väntade vårt första barn blev jag sjukskriven från v 8 till v 12 på heltid för jag stod knappt på benen. Mådde fruktansvärt illa och hade kaskadkräkningar ett antal gånger per dag. Värst var ändå den konstanta känslan av grym baksmälla...yrsel osv. Doktorn bara tittade på mig, konstaterade graviditeten och sjukskrev mig.

Detta var våren 2002 och jag vet ju inte hur FK ser på sådant i dag. Har hört att de hårdnat i sina bedömningar tyvärr. Från v 12 var jag sjukskriven på halvtid någon vecka och sedan 25% tills jag fick havandeskapspenning (jobbar inom vården) de sista två månaderna. Jag fick stå ut med illamåendet nästan hela graviditeten men det blev lindrigare efter hand och då gick det bra att jobba 75%.

Nej graviditet är ingen sjukdom i sig men precis som en del sjukdomar kan en graviditet sänka allmäntillståndet och orsaka obehag och komplikationer. Tycker inte det är rätt att bara säga, stå ut, det är ingen sjukdom.

Min andra graviditet kom tätt inpå så då var jag mammaledig under det värsta illamåendet och det var svårt med en bebis då... Blev sjukskriven de två sista månaderna av andra graviditeten pga svår foglossning ihop med andra ryggbesvär. Då kunde min man ta ut tf f-penning och ta hand om vår dotten som jag inte fick lyfta.

Hoppas du får den hjälp du behöver!

*LYCKA TILL med graviditet och hälsa*
 

Det brukar de göra

Skrivet av  Mamma Doktor
Jag blir så otroligt trött på resonemang som går ut på att allt som hör till en graviditet ska räknas som "normalt"!
Mår du så illa kan du naturligtvis inte arbeta! Kotakta din läkare så kan hon eller han hjälpa dig med intyg.
Det finns akupunktur som hjälper många också, fråga om det!
Lycka till!
 

Jag blev det

Skrivet av  Ulle med Linnéa 3/6-04 och Alexander 02
utan problem, då jag mådde illa och kräktes.
Kram på dig och hoppas att du snart mår bättre!!
Ulle
 

ja

Skrivet av  Rosi med Max -01 och Wilmer -04
jag var sjukskriven i princip hela min andra graviditet pga illamående. Nu har äntligen den lille krabaten kommit ut och illamåendet är över!
 

Jag blev sjukskriven!

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
Först på heltid medan jag kräktes hela dagarna fortfarande... sen ville jag provjobba och fick jobba halvtid med halvtid sjukskrivning. Inga problem alls att få läkaren att sjukskriva. Hon tyckte bara synd om mig.
När jag jobbade så kräktes jag dock mer än när jag nu går hemma heltid.
Jag blev av med jobbet och det är bara skönt för jag mår så mycket bättre när jag slipper gå till jobbet. Men, slipper belasta fk nu... (fick avgångsvederlag)
 

Min svägerska...

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
...har nyligen varit halvtidssjukskriven för illamående. Hon klarade inte att gå ur sängen på mornarna för att hon mådde så illa. Om hon väl kom upp kräktes hon ofta på väg till bussen för att åka till jobbet. Några gånger fick hon lov att gå av bussen för att kräkas, om hon väl kommit iväg först. Hon vågade inte köra bil själv, för i rusningstrafiken i Sthlm är det knappt möjligt att plötsligt vara tvungen att stanna för att rusa ur bilen och kräkas.

När hon var halvtidssjukskriven och kunde ta det riktigt lugnt på mornarna mådde hon mycket bättre. Hon kräktes en del ändå, men inte lika mycket. Nu är hon i v 16, illamåendet har gått över och hon jobbar heltid igen.
 

Artiklar från Familjeliv