Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Extrem trötthet...

Skrivet av Maria m. barn 02+03 + bf 050518
Jag är gravid i vecka 13, väntar mitt 3:e barn. Jag är så fruktansvärt trött och skulle (om jag fick) kunna sova mig igenom hela dagarna. Jag lägger mig vid 19- tiden och sover sen hela natten till 06.30 då mina barn vaknar. Sover ibland middag 1-2 timmar på dan oxå om jag har möjlighet. Ändå är jag sjukt trött och orkar inte ta mig för någonting.

Har kollat hb som var 140 (= mkt bra) och alla andra prover så som sköldkörteln m.m. är toppen.

Vad kan detta vara ? Minns aldrig att jag var så här trött de tidigare graviditeterna. Finns det nått man kan göra ? Det är verkligen jääääääääääättejobbigt !!
Tacksam för svar,
Kram Maria
Svar på tråden: Extrem trötthet...

Den stora tröttheten

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Det du beskriver drabbade mig med min första graviditet och i mindre mån den andra (hade inte tid att vara lika trött då :). Jag kallade det "den stora tröttheten" och det var många som kände igen sig när jag beskrev det.
Det är alltså väldigt vanligt och för det mesta så vänder det som på ett trollslag nån gång mellan vecka 14 och 16 (ibland lite senare). Så stå alltså ut ett slag till så ska du se att det (antagligen) blir bättre. :)
Om du däremot skulle lida av extrem trötthet efter vecka 25 eller så, så bör du kolla upp dig ordentligt. Det är en symptom på bla graviditetsdiabetes.
 

Det är jobbigt...

Skrivet av  Annica
men helt normalt! Efter min första graviditet, som slutade med halvakut snitt i v 31 då jag fått havandeskapsförgiftning...... var det denna trötthet i början som jag bävade för när jag blev gravid igen efter ett par år - såå jobbigt. Visst hade jag oro för hvf också men tröttheten....usch.
Kämpa på och ta det lungt! Snart går det över.
 

Ja.. Den stora tröttheten

Skrivet av  Solsken 5/12
Kan bara hålla med Anna. Det är som att gå in i en vägg de första 20 veckorna. Men det släpper senare.

Du kan försöka äta mer vitaminer och dricka mycket vatten, men oftast så är man helt enkelt jättetrött även om man gör det.

Den drabbar inte alla kvinnor, men ganska många.. Kroppens sätt att säga "lugn nu, lugn nu".

 

Tack snälla !!

Skrivet av  Maria m. barn 02+03 + bf 050518
Tack allihopa för svaren... det är väl bara att bita ihop och invänta att den värsta tröttheten skall släppa. Gick in i vecka 14 igår och läääängtar som sagt tills detta går över.

Kram allihopa
 

Artiklar från Familjeliv