Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Placentaflik??!

Skrivet av Leila m Cassiopeja 29/8-03 + Bf 13/4-05
Någon här som har varit med om att ni har haft en flik på moderkakan??

Jag fick idag veta att jag eventuellt hade en och är lite orolig eftersom jag inte har någon koll på vad det kan vara eller vad som kommer hända.
Ev. placentaflik över inm. (står det i ul-pappret)

Min moderkaka är placerad lågt framvägg
Svar på tråden: Placentaflik??!

Jag tror

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
är inte helt säker, men att det betyder att en flik av placentan/moderkakan är placerad över inm/inre modermunnen/livmodermunnen-tappen

Så du kommer säkert att få ett till ul lite längre fram för att se om den har flyttat på sig, vilket den oftast gör när livmodern växer.

Om den skulle ligga för i slutet av graviditeten, så måste barnet födas med snitt.
 

Jepp!!

Skrivet av  AnnieC bf 26/12
Så har jag det... Åkte akut till sjukhus den 7 oktober, med blödningar. Efter UL konstaterade man att min placenta låg för imm. Blev inlagd på sjukhuset tills blödningen slutade och blev sjukskriven direkt - ordinerad VILA! Har åkt tillbaka in på sjukhuset en gång sedan dess, med en liten blödning. Enligt senaste UL (Efter 32 fullgångna veckor) kostaterades att min placenta inte låg för imm längre. Den hade "flyttat" på sig. Risken för blödning finns fortfarande kvar, men jag är hemma just för tillfället i alla fall. Som det ser ut nu kan det bli en vanlig vaginal förlossning.

Min placenta är lågt placerad i bakvägg. Jag har 6 veckor kvar till bf... så det närmar sig. Men jag tar en dag i taget och vet att blöder det igen måste jag in till sjukhuset. Fast tiden går oerhört LÅNGSAMT!

Hoppas att det går bra för dig.
 

Tack för era svar

Skrivet av  Leila m Cassiopeja 29/8-03 + Bf 13/4-05
både jag och sambon har läst det ni skrev och det känns lite lugnare nu. Kanske att man ska ta det lite lugnare bara. Håller igång så jag får ont i magen och kan inte gå.

Ja nu längtar jag tills v 30 så jag får göra ett ul till och se om moderkakan o fliken har flyttat sig.
 

Artiklar från Familjeliv