Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

gulkroppscysta -- någon som vet?

Skrivet av ic
Hej! Har just varit på VUL och har sett en liten en med vinkande hjärta, men även en rejäl gulkroppscysta. Läkaren verkade angelägen om att inte skrämma upp mig, men om jag tolkade honom rätt är det så att om cystan spricker dör fostret.

Är det så?

Jag trodde att det fanns något annat som hette gulesäck som fostret livnärde sig på som finns inuti själva hinnsäcken, men den här gulkroppen finns ju i äggstocken? Vet någon vad det är för skillnad?

Är i v. 8 och tycker att det är EVIGHETER till v. 12-13 när moderkakan lär ta över.

Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt om det här: har ni egna erfarenheter, tips på länkar eller böcker eller så är jag djupt tacksam.
Svar på tråden: gulkroppscysta -- någon som vet?

Bara lite tips...

Skrivet av  H
Jag hade också en stor gulkroppscysta denna gången.
Jag fick följande information:
Om man inte har besvär av cystan görs inget. Får man ont så ska man söka till förlossningen direkt, då för att fömodlingen ta bort cystan. Utan cystan så dör fostret, men för att förhindra detta så får man sprutor istället fram till v 12, vilket nästan alltid ger positiva resultat.

Min försvann av sig själv. Och nu finns inte ett spår av den. Var lite uppmärksam om du får ont i magen, annars så är det nog bara att vänta de långa veckorna fram till v 12.

När vi frågade på det vanliga UL så sa bm att det är sällan ngt händer som gör att graviditeten inte skulle fortlöpa som vanligt.

Lycka till!
 

Å! TACK!

Skrivet av  ic
vilken otrolig lättnad att höra! Jag går hela tiden och är livrädd att det ska börja göra ont som ett tecken på att det barkar åt skogen, men då betyder alltså det att man kan göra något även om cystan brister?

tack snälla för de trösterika orden. nu ska jag ta och slappna av lite...
 

Artiklar från Familjeliv