Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt att hålla tillbaka gaser...pinsamt!!!

Skrivet av Pillan
Hej på er!

Förra gången efter förlossningen (första barnet) så sattes allt där nere urspel vilket jag inte alls hade förstått innan att det kunde bli så. Alltså jag visste inte hur man använde musklerna där nere för att kissa, bajsa och framförallt så kunde jag överhuvudtaget inte hålla emot gaser. Otroligt pinsamt!!! Att kissa och bajsa lärde jag mig på nytt samma dag resp. efter några dagar. Däremot så dröjde det någon vecka innan jag kunde hålla emot gaserna.

Jag blev väldigt nedstämd över detta. det kändes som allt socialt liv var över dvs jag ville ju knappast träffa någon om man börjar "släppa väder" rätt som det var. Fy vad jag skämdes. Jättejobbigt att dela rum på BB också.

Nu är jag höggravid igen och oroar mig jättemycket för detta. Att det ska bli lika eller värre denna gång. Känns som om jag är helt ensam om detta. För på BB vandrade ju mammorna runt och småpratade med varandra medan jag själv knappt vågade ut från rummet...

Barnmorskan sa till mig att knipa mycket men vaddå är inte det för slidan och den delen man kniper. det har väl inget med analen att göra eller?? *Ursäkta språket, men jag vill vara rakt på sak*

Väldigt tacksam för svar och råd!
Min BF är den 7/12 så det kan ju hända när som helst nu.

Kramar från en orolig själ
Svar på tråden: Svårt att hålla tillbaka gaser...pinsamt!!!

Jo

Skrivet av  Jenny
Knipövningarna är även för "analen".

Jag fick en sfinkterruptur (hela ringmuskeln går av) och för min del av knipövningarna väldigt viktiga för att återfå en fungerande muskel. Jag fick inte knipa alls förrens efter några veckor för att muskeln skulle läka ihop först, men sen satte jag igång och har som tur var inte fått några men av sfinkterrupturen.

När man kniper så kniper man från ringmuskeln och "framåt" alltså det är ringmuskeln du aktiverar först.

Fortsätt med knipövningarna flitigt, det är väldigt viktigt!!!
 

Artiklar från Familjeliv