Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöder och blöder

Skrivet av Elisabet
Jag har småblödit i princip hela graviditeten utom i vecka 6-7. Är nu i vecka 12. Jag har inte haft några stora blödningar utan oftast blodblandade flytningar med rött eller rosa blod. Har varit på 4 VUL men inte fått någon förklaring. Detta är väldigt psykiskt påfrestande och jag glädjs inte det minsta åt graviditeten utan väntar bara på att det skall bli missfall. Det blir ju också jobbigare med missfall ju längre tiden går. Är det någon som känner till någon som blödit så här länge som det trots allt gått bra för? Och vad kan det bero på?
Svar på tråden: Blöder och blöder

Jag blödde också

Skrivet av  Lottis m Alicia -03 +minipyret bf 30/12
mycket i början av denna grav. Senaste gången var i vecka 12+ nåt har jag för mig. Blödde också bara som rosa, fast en gång var det färskt och knall rött blod. På Vul kunde inga blödningar ses, men de sa att blödningarna kunde bero på sköra slemhinnor, kanske är samma för dig? Vid senaste undersökningen så såg de dock att moderkakan satt lågt och antagligen så hade det blött lite därifrån.

Förstår att det känns jobbigt för dig, men har de sett ett foster och allt ser okej ut så är riskerna väldigt små att något skulle hända. Man har ju aldrig garantier, tyvärr.

Vi får hoppas på dte bästa och förök tänk på annat så går tiden fortare och du till slut kan tänka positivt på det hela och njuta.

Kramar
 

När jag väntade...

Skrivet av  Carina med Isabelle, Angelica & bf 28/12
min äldsta dotter hade jag blödningar från vecka 7 till 14, de kunde inte säga riktigt säkert varför men det kunde bero på sköra slemhinnor.

Är nu gravid med tredje barnet och hade i början av graviditeten problem med blödningar fram till vecka 13, det berodde antagligen på en lågt sittande moderkaka.

Hoppas att allt går bra!
 

Jag blöder också

Skrivet av  Cecilia
Är nu i v 14+1 (andra barnet) och har blödit till och från (mest till faktiskt) sen v 5, senast i fredags fick jag en störtblödning som verkligen påminde om när jag fick missfall innan mitt första barn. Kollade UL på gynakuten och det var ingen fara med bebisen den här gången heller. Har varit inne akut 4 ggr och sammanlagt gjort 6 UL. Har bokat tid hos BM imorgon för att kolla igen. Det här är fruktansvärt jobbigt och jag kan inte låta bli att jämföra med när jag väntade min dotter (f aug 03) - då hade jag inga blödningar. Jag får inte heller några vettiga svar på sjukhuset. "Vissa kvinnor blöder" är allt de kan säga. Så här sitter man och gissar och väntar sig det värsta.
Cecilia
 

Jag med!

Skrivet av  Findus2
Blöder/haft bruna flytningar till och från sedan v 6+0, är i vecka 11+4 idag. Har varit på tre VUL och allt ser jättebra ut. Läkaren sa sist att min moderkaka ligger lågt och för inre modermunnen och förmodl är det därför jag blöder.
Jag har nu(sen senaste VULet) tänkt att om bebben klarat sig ända sedan vecka sex så borde den klara sig nu med. Så jag har börjat slappna av lite. Får man ett missfall så är det vanliga att man blöder jättemkt och har väldigt ont. Man kan inte gå omkring och må dåligt, men jag vet hur svårt det är att låta bli.
Kram och lycka till!
 

Tack för svar

Skrivet av  Elisabet
Är ju inte kul att höra att det finns andra som blöder också samtidigt som det ändå känns lite lugnare att man inte är ensam om problemet. Det jobbigaste tycker jag är att jag inte vet varfördet blöder. Det gör att jag själv funderar på olika förklaringar. Funderar också mycket på om det påverkar barnet och om det verkligen är möjligt att barnet skall kunna stanna kvar hela graviditeten.
 

Jag bl ödde

Skrivet av  Binks BF 13/7
hela min förra graviditet - från v 13 och fram till förlossningen. Jag var helt övertygad om att jag skulle förlora barnet ungefär hela tiden men det gick bra i slutändan! Men det var mycket psykiskt påfrestande och det satt i länge så be att få prata med någon om det fortsätter!!
 

Glömde...

Skrivet av  Binks BF 13/7
det enda som var annorlunda vid förlossningen var att barnet kom 3½v tidigt istället mot över tiden som jag gått tidigare
 

Hur går det för er andra som blöder

Skrivet av  Cecilia
Jag har efter många turer till gyn nu fått tag i en doktor som försökt reda ut mina blödningar och hon konstaterade att de i alla fall inte verkar ha med moderkakan att göra (den ligger bra) och troligen är det inte heller någon fördröjning av mensen som vissa tydligen kan ha i början av graviditeten. Det går att se en nu "gammal" blödning på UL, som KAN vara en bristning som KAN ha att göra med det helt naturliga i att livmodern växer, men sedan störtblödningen jag hade för en dryg vecka sedan fortsätter det att rinna ut gammalt (mörkt) blod.

Jag är förstås fortfarande orolig, även om bebisen verkar helt oberörd och tycks må jättebra. Hur som helst blev jag sjukskriven nu, för att kunna vila ordentligt utan jobbstress och förhoppningsvis läka ihop. Det känns på nåt sätt jättedumt att bli sjukskriven när man inte har ont eller ens något fysiskt krävande arbete, men som tur är har jag en ovanligt förstående småbarnsmamma till chef så från jobbets sida var det inga problem alls. Desto svårare känns det att ta det lugnt hemma med en 16-månaders dotter som klättrar på allt och väger nästan 13 kg. Henne får jag nämligen inte bära på fyra veckor. Hur nu det ska gå... Kan dom sjukskriva min sambo också tro? ;-)
 

jag blödde i 5v!

Skrivet av  Jennytösa.bf 14/3.Tidigare MA v12 dec03

jag blödde i 5v från v10-15 och jag kände mig helt kass.. trots att jag nu är uppe i 7 ultraljud så kan jag ändå inte slappna av..

är i v28 så jag borde väl ha lugnat ner mig men oron finns där o kollen efter blod varje gång på toa oxå!

Förstår att det är psykiskt jobbigt för dig.
Vet ju hur det känns.

Men för mig har det gått bra o lillen/lillan sparkar för fullt och gör sig påmind så visst kan det gå bra trots mkt blod i flera veckor och stor oro!

Så sluta inte hoppas på att det ska gå bra, det kommer gå bra ska du se!!

håller mina tummar o tår för dig gumman!

kramar Jennytösa
 

Artiklar från Familjeliv