Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sköldkörtelfel

Skrivet av Orolig i v23
som upptäckts i samband med graviditet.
Någon som har lust att berätta mer?
Hur kan det påverka graviditeten?
Vad ska man tänka på vid förlossnignen?
Kan jag tänka på något speciellt för att minska riskerna?
Vilka är riskerna?

Svar på tråden: Sköldkörtelfel

Fick....

Skrivet av  Annica
..mina bekymmer efter förlossningen (tror jag i alla fall). Du kan hitta lite info på thyroid.nu (på maillistan finns några gravida).
Viktigast är att doktorn har koll på dina värden - annars ska det säkert gå bra för både dig och barnet. Lycka till!
 

Förresten...en fråga

Skrivet av  Annica
Hur upptäcktes det för dig? Symptomer? Vill gärna veta mera. Berätta bara om det känns ok för dig!
 

Är under utredning just nu

Skrivet av  Orolig v23
Är gravid i v23, har haft konstant huvudvärk sen v9, går upp i vikt trots att jag kostreglerar (under överseende av dietist och BM), fryster konstant och är övertrött.
Vid första läkarkontrollen avskrevs mina symtomer som graviditetsrelaterad migrän men i torsdags fick jag träffa en ny läkare såg mycket orolig ut när jag berättade om situationen och mitt mående och därefter fick jag ta blodprov för att fastställa hennes misstankar.
Har ännu inte fått svaren (vet inte hur lång tid det bruakr ta) men jag blir supernojjig eftersom jag har sjukhusfobi och avskyr allt vad läkare, sprutor och sjukhus heter.

Oroar mig säkert i onödan men vill ta reda på så mycket som möjligt innan nästa läkarbesök så jag vet vad som väntar mig _om_.
 

Tack..

Skrivet av  Annica
..för ditt svar. Ungefär så kände jag mig efter 2:a graviditeten...inte kul! Det är aldrig fel att läsa på - då kan man ju ställa frågor och med det stilla sin oro. Sprutor (blodprov) lär det ju bli några för dom måste hålla koll på värdena skulle jag tro - provsvaret får du nog i början på nästa vecka det brukar inte ta så lång tid. Om proverna visar underfunktion kommer du antagligen få börja med Levaxin (ersättningshormoner), det är tabletter - inget farligt. Jag är väl inte heller vän av sjukhus men man klarar det man måste!. Har aldrig legat inne förutom när jag varit gravid/fött barn men då har det blivit lite längre än vanligt pga att jag haft havandeskapsförgiftning i mina gravititeter (första barnet prematur). Tror däremot inte att sköldkörtelbekymmer behöver innebära någon längre sjukhusvistelse för dig. Sen kan det ju påverka barnet och där har jag ingen erfarenhet (har inte själv stött på någon där barnet påverkats utan det har gått bra för dem jag känner till). Dom kollar alla barn mha PKU provet just för att kunna hjälpa dom som föds med sköldkörtelrubbningar. Efter 12:e veckan är barnet inte beroende av mammans sköldkörtelhormoner utan har egen produktion.
Gå in på thyroid.se - Sköldkörtelrubbningar - 40 veckor - där finns i alla fall lite info.
Kram och lycka till med allt!
 

Tack själv!

Skrivet av  Orolig men nu i v24
TACK för superbra information och länken.
Andra jag frågat verkar tycka att jag inte ska oroa mig i onödan för "det händer inte dig, du som är så frisk" Jotack, varför mår jag då inte bra?

Kan sköldkörtelbekymmer vara en orsak till prematurfödsel?

 

Inte vad jag...

Skrivet av  Annica
...vet - i alla fall finns inget vetenskapligt som jag stött på kring samband om prematur/sköldkörtelproblem.
Däremot är det vanligt med missfall och svårt att bli med barn.
Jag har mina aldeles EGNA misstankar kring samband om sköldkörtel/havandeskapsförgiftning däremot - men har inte hört något från läkare/BM ang något sådant samband. Men har faktiskt ställt frågan till en BM. Det hänger inte alls ihop var svaret jag fick då.
 

Sköldkörteln

Skrivet av  Margareta
Hej!
Min mamma har haft problem med sköldkörtel och detta upptäcktes i och med att hon väntade mig dvs 30 år sedan och det rådet hon fick då när hon väntade mig och mina bröder var att reglera medicineringen (Levaxinet)så oroa dig inte detta är jättevanligt och kan lätt regleras med medicin, har själv blivit testad under min graviditet för nedsatt sköldkörtel funktion men det visade inget! Lycka till och oroa dig inte!
 

Artiklar från Familjeliv