Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ngn som har erfarenhet av lågt liggande moderkaka?

Skrivet av Findus2 från 05/06
Är det någon som har haft det under sin graviditet? Blödde du? (Mycket, lite, under vilka veckor?) Växte den upp i takt med att livmodern växte eller stannade den under hela graviditeten?
Hemskt tacksam för din erfarenheter!
Kram!! Erika
Svar på tråden: Ngn som har erfarenhet av lågt liggande moderkaka?

Svar

Skrivet av  Ursula bf 24/1
Hade lågt sittande moderkaka under min första grav. Blödde lite i v 9, men jag vet inte om det var relaterat till moderkakan. I v 32 gjordes ett UL och då konstaterades att moderkakan krypit uppåt som den skulle. Föreliggande moderkaka är ju ovanligt, oftast växer de uppåt under graviditetens gång.
 

Tack!*imt*

Skrivet av  Findus2
s
 

Jag hade...

Skrivet av  Ulrika (J f/d-02 & W-03 & bf 8/6 )
...och blödde konstant.
Min flyttade sig inte uppåt, men låg inte för utan kant i kant med öppningen.
Problemet var att jag fick bakterier så Josefine föddes redan i v 23 och klarade sig inte.
Hade vi kollat bakterier hade hon kanske klarat sig så det är viktigt om man blöder mycket att kolla!
Kram
 

Hej Ulrika!

Skrivet av  Findus2
Det här med bakterier, vet du hur det fungerar? Jag blöder inte mycket utan går ju omkring och småblöder(har bruna flytningar då och då(sedan v6). Kan jag ha risk att få bakterier tror du? Och på vilket sätt får man det, är det att det på ngt sätt kommer in i livmodern när man blöder? Ska man be läkaren/BM att dom kollar upp det? Har ju varit på 3 läkarundersökningar, borde dom inte uppmärksamma och göra bakterieodling om dom tror att jag är i "riskzonen"? dum fråga, hur ska du veta det;)
Har ju läst förut vad som hände med din lilla tjej,måste ha varit hemskt! Du behöver inte svara om du inte vill, men dom här bakterierna du pratar om är det GBS som du har nämnt förut inne på ankomst juni? Har liksom aldrig fått kläm på vad det är....
Blev en massa frågor det här, inser att du kanske inte kan ge mig svar....;) Tack för ditt inlägg iaf!
Kram Erika
 

Hej på dig!

Skrivet av  Ulrika (J f/d-02 & W-03 & bf 8/6 )
Det är ju inte alls säkert att du har bakterier, så var inte orolig för det! Men i blod trivs bakterier väldigt bra så om man blöder finns de ju risk om det finns bakterier att de växer väldigt bra, därför tycker jag alltid att man skall be om odlingar med jämna mellanrum.
Läkarna kontrollerade det inte på mig heller, så lite inte på det!
Be bm skicka en urinodlint, en utökad så GBS är med också. Fortsätter du blöda kan du göra om det om ett tag. Det är bara en säkerhetsåtgärd som jag önskar att jag hade gjort!
Många kramar

PS GBS är streptokocker, men det finns en massa andra bakterier man kan ha också.
 

Tack för svar!

Skrivet av  Findus2
Ska ringa och höra med BM vad hon säger! Du har ju helt rätt i att man aldrig kan kolla upp sånt där "för" sällan. Men mina blödningar har minskat sista dagarna och jag hoppas ju(som så många ggr förut) att dom är på väg att försvinna nu!
Tack igen!
Kram E
 

Jag hade det

Skrivet av  Sara med A+M
Moderkakan låg delvis för öppningen och den flyttade sig inte uppåt. Jag började blöda när jag hade 10 veckor kvar. Jag blödde under ett halvt dygn ungefär varje gång. För varje gång så kom det mer blod. Sista gången så var det som om man hade vridit på kranen på max (super läskigt), då var det fyra veckor kvar och jag snittades barnet mådde bra men jag var slak länge. Jag blev sjukskriven efter att jag hade blött första gången och skulle ta det lugnt (sängläge hemma).
 

Hej Sara!

Skrivet av  Findus2
Hade du blödningar under tidig graviditet också eller var det bara dom i slutet? Såg dom det på UL?
Kram!
 

Artiklar från Familjeliv