Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Graviditetsdiabetes

Skrivet av Anna&co
Hej! Jag hade kostbehandlad graviditetsdiabets vid vår första graviditet och nu väntar jag vårt tredje barn och det verkar som om jag fått det igen. Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Om man ska insulinbehandlas, blir man alltid inlagd då? Får man bara insulin genom sprutor eller finns det som tablettform? Vilka risker finns det för barnet när det ligger i magen? Finns det några högre risker för barnet om man blir snittad och har graviditetsdiabetes? Ska man alltid få efterkontroller efter förlossningen vare sig man varit kostbehandlad eller insulinbehandlad?

Ojoj, det blev många frågor på en gång, tack på förhand! :)
/ Hälsningar Anna!
Svar på tråden: Graviditetsdiabetes

Hej

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Så här gällde det för mig; första graviditeten upptäcktes graviditetsdiabetesen ganska sent, bebisen (Viktor, numer 3 år) hade vuxit väl snabbt och jag behövde snabbt få insulinet injusterat. Då blev jag inlagd en vecka för att detta skulle ske under kontrollerade former.
Under den andra graviditeten hade jag en sockermätare och upptäckte ganska tidigt att mina värden började dra iväg. Därmed kunde man ta in insulinet på ett tidigare stadium och justera in det efter hand utan att behöva ha bråttom. Dessutom visste jag ju vad det handlade om denna gång och klarade av mycket av övervakningen själv.
Vid graviditetsdiabetes så får man antingen behandling via kost eller, om kosten inte räcker, genom insulinsprutor. Jag har för mig att nån sa att det var lättare att justera sprutorna efter hand som insulinbehovet ökade under graviditeten, men minns inte säkert.
Risken för barnet ligger ju i en obehandlad diabetes eftersom barnet då växer väldigt snabbt men inte mognar i samma takt. Man får ett svagt och skört, men stort, barn. Blir man behandlad så kommer resten av bebisen "i kapp" innan förlossningen. Sedan finns det risk för att man ska drabbas av havandeskapsförgiftning med alla de komplikationerna... Även högt blodtryck är vanligt vid grav diabetes, och det är inte heller helt hälsosamt för mamma och barn.
Att det ska finnas större risker för barnet vid ett snitt om man har en diabetes som är under kontroll och har varit under kontroll under hela graviditeten kan jag inte tänka mig. Jag blev för övrigt igångsatt med båda mina barn.
Du ska ovillkorligen på efterkontroller under ca var 6e månad under resten av ditt liv. Detta ska din husläkare sköta. Det är nämligen så att om du har haft graviditetsdiabetes så är det mycket stor risk för att du om ett tag (tex 5-10 år) utvecklar riktig diabetes och det gäller då att se till att upptäcka detta på ett tidigt stadium innan din kropp tar skada.

Hoppas detta besvarade några frågor i alla fall.
 

Hej Anna!

Skrivet av  Anna&co
Tack så mycket för ditt svar! Vill också tacka för ditt recept på råggröt som jag hittade här när jag sökte på graviditetsdiabetes! :)

Sköt om dig!
/ Hälsningar Anna!
 

Artiklar från Familjeliv