Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Findus 2 eller annan om moderkaka

Skrivet av Annika bf 1/7
Läste ditt inlägg nedan om lågt föreliggande moderkaka. Jag fick idag konstaterat att jag har det också. Har småblödit i princip hela graviditeten (är i v 12 nu). Läkaren sa också att det finns en risk för att den brister och att jag får en störtblödning. Vet du eller någon annan hur stor den risken är? Är det vanligt att det ske så här "tidigt" i graviditeten.
Svar på tråden: Findus 2 eller annan om moderkaka

Hej Annika!

Skrivet av  Findus2
Så här sa läkaren till mig, han lät väldigt lugn och inte ett dugg orolig för mig;
I dom allra flesta fallen så växer den uppåt med livmodern. Då är det absolut ingen fara. Men om den skulle stanna kvar(vilket är väldigt ovanligt) så blir det kejsarsnitt och övervakning sista tiden, plus att man måste ta det väldigt lungt. Har en kompis som hade placenta preavia. Hon blev ordinerad vila sista tre månaderna. Det lät ju väldigt extremt tycker jag men det kanske var för risken att den skulle brista?
Sen har jag läst att om den inte växer upp så kan den brista och då är det akut! Men som jag förstår det så är det i sista trimester som det kan bli akut/ är farligt. Överallt där jag läst om detta så står det att när det upptäcks på UL i vecka 18-20 så får man göra ett extra UL senare för att se om den växt upp. Alltså så borde det ju inte vara någon fara så här tidigt . Isåfall borde väl läkaren varit mer orolig resonerar jag... Har även läst om tjejer som haft störtblödningar där det berott på att delar av moderkakan lossnat när det växer upp, men att det oftast inte är ngn fara.
Ja, blev ett långt och flummigt svar det här;) Tror inte att vi behöver oroa oss du och jag iallafall! Jag avvaktar till stora UL och oroar mig isåfall då ifall den inte växt uppåt! Inbillar mig att den växer uppåt hela tiden och att det är därför jag blöder.
Haha...vet inte om du blev något klokare av det här svammlet men....
Lycka till! Hör gärna av dig ifall du får reda på ngt mer om detta!
Kram Erika
 

Hej Findus

Skrivet av  Annika bf 1/7
Liksom du hade jag tidigare hört att faran uppkommer först senare. Min syster råkade ut för detta också och fick ta det väldigt lugnt de sista två månaderna och förlöstes med kejsarsnitt tre veckor för tidigt.
Det läkaren sa till mig igår gör mig dock orolig i nuläget (vecka 13 i morgon). Hon såg att moderkakan låg för långt ned och att det troligen var därför jag hade blödningar. Jag har än så länge inte haft några kraftiga blödningar utan mest småblödningar. Läkaren (som verkade veta vad hon pratade om) sa att moderkakan kan gå sönder nu vilket kan leda till snabb blodförlust vilket är farligt för barnet, men även för mig. Jag fick rådet att vila och ta det väldigt lugnt, absolut inte lyfta. Jag har dock en två årig dotter vilket gör det hela väldigt svårt. Dessutom bor vi utomlands och kan inte få hjälp av familjen. När jag läser ditt mail blir jag dock lite lugnare. Kan ju i och för sig vara så att din moderkaka ligger bättre till än min. Vilken vecka är du i? Hur mycket blöder du?
Lycka till och berätta gärna hur det går.
 

Är i vecka

Skrivet av  Findus2
14 imorgon! En vecka före dig alltså. Jag har småblödit från och till sedan vecka 6+0. Ibland små röda/rosa blödningar men mest bruna flytningar. Tycker att det lät konstigt att vi fått så olika "råd" av våra läkare. Min moderkaka(har UL-bildenhär hemma, har kollat massor av gånger) ligger lixom helt för modermunnen men också en lika stor del på bakreväggen. Det är väl så att moderkakan växer ihop sig. Alltså att den blir mindre med tiden!? Så förstod jag det då på läkaren.
Ja, det är svårt att förstå allt som händer i kroppen. Men om läkaren sa åt dig att vila och inte lyfta tungt så är det väl bäst att du gör det. Förstår dock att det är svårt när du har en liten dotter.¨
Får jag fråga var i världen ni bor? Antar att läkare kan ha olika syn på saker i olika länder...?
Men som sagt förut, det kommer att gå bra för både dig och mig! Är säker på det! Oroa dig inte=)
kram!
 

Hej findus

Skrivet av  Annika bf 1/7
Vi bor i schweiz. Standarden på sjukvården är hög, däremot kan det ju bli vissa språkproblem varför jag kanske inte alltid förstår allt de säger och de inte förstår mig. Tror dock liksom du att min moderkaka ligger helt för livmodermunnen. Kan ju vara så att min läkare ville vara extra försiktig. Innan jag fick denna "diagnos" i onsdas har jag ju levt på som vanligt och inget har hänt förutom att det har blödit lite mer när jag t.ex. gått långt eller lyft mycket. Hoppas att våra moderkakor snart flyttar sig så att man äntligen kan bli lite glad åt denna graviditet och inte bara orolig.
 

Artiklar från Familjeliv