Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är så orolig!! (diabetes)

Skrivet av Anonym diabetiker
Jag är gravid diabetiker, typ II och jag är så himla orolig att mina sockervärden har påverkat embryot´s utveckling av tex hjärta o njurar! Usch, tänk om det blir något fel... då är det mitt fel!

Är det någon är som vet hur pass dåliga värden man måste ha för att fostret ska ta skada???
Svar på tråden: Jag är så orolig!! (diabetes)

Har du varit bra injusterad?

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Dvs har dina sockervärden legat på vad som räknas som bra nivåer mha den behandling som du har? (Kost, insulin, tabletter, whatever.)
Om du har varit bra injusterad så tror jag att risken är den normala för missbildningar, dvs samma som för alla andra. Annars kan du ju tala om för din barnmorska att detta gör dig orolig och be att få ultraljud så tidigt som möjligt (när det går att se nåt) för att kolla att organen ser bra ut.

Det går säkert fint ska du se!
 

Har du skrivit in dig?

Skrivet av  Melodie m Malte 030722
i sånna fall har du ju nu redan blivit isatt på isulinbehandling under graviditeten. Det är ju viktigt att man ligger så bra som möjligt så fort som möjligt som sagt var. Jag fick under min graviditet göra flera ultraljud eftersom jag kände som dig och ville kunna avbryta i tid om dte var något stooort fel på fostret. Men allt såg bra ut hela tiden och ut kom en liten kille på 51 cm och 3280 gram så mitt socker låg sedan perfekt under hela graviditeten. jag är också typ II så i annat fall käkar jag tabletter. Har du det eller är du bara kostbehandlad?
 

det

Skrivet av  Sofie med3+bebben v8
ska inte påverka fostrets utveckling
om du inte har värden som ligger över 30 eller nått overkligt
Fostret påverkar din diabetes och du behöver mer insulin,senare i graviditeten så påverkar det ditt foster och detta blir oftast mycket större än normala barn och behöver i balnd hjälp med att hålla sitt blodsocker de första dagarna efter förlossning
Jag har själv diabetes sedan 16år och väntar nu mitt 4 barn
 

?

Skrivet av  också diabetiker
Jo, visst påverkar blodsockret fostret även i början av graviditeten. Man ska ligga under 8 i blodsocker annars ökar risken för missbildningar. Enstaka högre värden gör ingenting. Och håller man ett bra blodsocker hela graviditeten så behöver inte bebisen bli större än "normalt". Inte behöver bebisen hjälp med att hålla blodsockret efter förlossningen heller.
 

Blodsocker efter förlossning...

Skrivet av  Melodie m Malte 03&Isolde-95
om man har insulinbehandlad diabetes under graviditeten så ska Bebisen ALLTID få hjälp med sockerbalansen, det är snarare en regel än undantag. Etfersom insulinbehovet är så pass stor i slutet av graviditetn så blir också bebisens insulinnivå så hög att det krävs noga kontroll.
 

Det är mycket lätt hänt...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...att bebben efter förlossningen får väldigt lågt blodsocker då den svälter innan mjölkproduktionen kommer igång. Vi fick se till att tilläggsmata våra två barn på kopp för att så inte skulle ske innan mjölkproduktionen kommit igång och bebis justerat sitt insulinbehov.
 

Ja...

Skrivet av  Melodie m Malte03 & Isolde95
Vi fick göra lika med Malte . Han hade lågt socker och var nästintill medvetslös och fick hållas under nogrann koll under ett par dagar på specen......men allt ordnade upp sig och han är en pigg kille =)
 

Artiklar från Familjeliv