Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bör jag säga något?*intimt*

Skrivet av Anonym pga ämnet
Jag har besvär med klåda där nere.
Jag vet inte om det beror på att slemhinnorna är extra sköra och att man är mer känslig nu.
Funderar på om jag fått tillbaks kondylom men det är 6 år sen jag hade det.
Platta kondylom kan ju vara svåra att se eller om det är som så att slemhinnorna är så irriterade av svamp?att det ser ut som utslag.
Har också fått åderbråck + att man är extra svullen när man är gravid.
Vill egentligen inte säga något när jag ska till barnmorskan för jag skäms över hur jag nu ser ut där nere ifall det behövs en undersökning!
Tycker ni att jag borde berätta om mina problem eller ska jag vänta tills barnet är fött så kanske besvären försvinner?
Om det skulle vara kondylom så gör man väl inget nu för tiden när man är gravid utan man väntar tills de lagt sig?
Det kan helt enkelt vara så att jag bara har klåda, jag vet inte.
Svar på tråden: bör jag säga något?*intimt*

Kondylom...

Skrivet av  E
kan återkomma vid graviditet och även uppstå hos dem som aldrig tidigare haft något utbrott. Det är till och med ganska vanligt eftersom immunförsvaret försämras vid en graviditet. Jag hade det vid min förra graviditet, inte så mycket, men jag fick gå och få dem borttagna vid några tillfällen. Jag hade även mängder av svamp som antagligen förvärrades av kondylomen och vice versa. Även denna graviditet har jag problem med svamp. Dock inga synliga kondylom, men som du säger kan det vara platta som sitter i slemhinnorna. Tycker att du ska prata med din BM, men i regel görs väl inget åt Kondylomen förrän efter förlossningen om de inte är synliga och "sitter i vägen" (mina försvann dock direkt då jag fött).
 

Artiklar från Familjeliv