Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som behövt operera UT rören??

Skrivet av Viktoria m Filippa och Emilia
Min dotter har haft rören i två år nu, och maxgränsen är 2-2,5 år för hur länge de bör sitta inne säger vår öronläkare. Annars riskerar man permanenta hål på trumhinnan. Så nu ska vi göra om proceduren med sövning och så...huvva! Har lite jobbigt med sånt, och minns med fasa när hon satte in dem. Alltså, det gick jättebra med operationen, och bortsett från lite klägg efteråt så har det funkat fantastiskt i två år (innan dess var vi hemma i ett halvår i princip för ständiga öi), och det gör ju inte ont eller så. Annat än i en mammas hjärta när man får se sitt barn med sövningsmasken på och hon inte fattar riktigt vad som sker... Då var hon 2 år lite drygt, och nu är hon alltså drygt 4 år. Känner mig lite sjåpig...

Nån mer med samma erfarenhet? Blev det problem efteråt? Hur lång tid tar det innan hålet växer igen? Vi ska tillbaka till vår läkare en månad efter operationen, så då bör det väl vara bra, men jag oroar mig lite för sommaren. Återbesöket blir väl i juni nångång...
Svar på tråden: Nån som behövt operera UT rören??

Samma problem!

Skrivet av  J + 2 pojkar
Jag har dock väntat på en op.-tid sedan januari månad men inte hört nåt!

Men då när vi var där i januari så försäkte de plocka ut rören, men det ena satt fast så det funkade inte!

Så nu ska det op. ut!

Tyvärr kan jag inte ge dig något svar, bara visa att det finns fler i samma situation!!

Kram på er!!!
 

Försökte de ta ut rören när barnet var vaket?

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Eller missförstod jag? Det verkar lite lurigt, tänk om barnet rycker till?

Ja, jag hoppas att vi inte behöver vänta så länge på tid - doktorn borde ju veta, och han tippade på en tid i maj.

Hoppas ditt öronbarn får en tid snart och att allt går bra!!
 

Jodå, det är på gång här

Skrivet av  Annis med Johan
Johan som fick sina rör för snart tre år sedan ska operera ut dem i höst. Vi var till öron för några veckor sedan och då satt ett rör lite på sniskan och läkaren försökte dra i det, men det gick inte. Han förklarade att det är lite som att dra bort en plåster som sitter på fel ställe...

Rören ska bort här för han verkar ju inte behöva dem längre. Dessutom är det simundervisning på gång hösten 2005 och då har förhopnnigsvis hålen läkt igen. Fast det är inte säkert sa läkaren, en del får permanenta hål i trumhinnan.
 

Artiklar från Familjeliv