Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rör nu eller vänta?

Skrivet av Jennie med Tilde 000614 & Ville 030420
Ville har haft 6 öi sista 5 månaderna och vi börjar fundera på rör.Frågan är om vi ska göra det nu i maj för det fanns tider.Eller ska man vänta till sept och härda ut?Då börjar han på dagis och ska dra hem alla baciller.Hur hade ni gjort?
Jag undrar också lite om badning....kan dem plaska och doppa huvudet som "vanliga barn"när öronen har läkt?
Svar på tråden: Rör nu eller vänta?

Hej på er!

Skrivet av  J + 2 pojkar
Jag tänkte svara så gott jag kan, som är mamma till en rör-kille!

Hade jag fått välja så hade jag nog satt in rören så fort som möjligt eftersom det är både jobbigt och plågsamt för dem att ständigt eller ofta ha öf! Plus att om ni får tiden då han börjar påå dagis med alla baciller som du skriver så är risken bra mycket större att han åker på alla möjliga baciller ju och man op ju inte sjuka barn, så då kan det verkligen dröja fram tills det blir op då!

Nja barn med rör ska ju vara försiktiga, hemma när de badar och duschar kan man ju ha fetvadd i örat, men om man ska på badhuset så är det bättre att be personalen på öron ta ett avtryck på just Villes öron så ni får "proppar" som passar just hans öron!!

Hoppas att det blir bättre för honom och er snart, kram på er!

Ps.Detta inlägg gjorde er kanske inte klokare men jag försökte iallafall;)DS
 

Jag hade

Skrivet av  Jennie m I -99 & M -01
valt att göra det nu i maj för att undvika att han hamnar i öi-karusellen framåt september med risk att det drar ut på tiden med rörinsättningen.

De läkare jag frågat om badning och vatten i öronen har sagt att en del barn reagerar direkt och får problem bara de får en droppe vatten i örat medan andra kan kan få hur mycket vatten som helst i öronen utan att reagera. Problemet är att veta vilken typ av barn man har så för att ta det säkra före det osäkra så rekommenderas fetvadd eller proppar vid badning och duschning.

Vi har efter snart 2 år med rör kommit fram till att vår son tål en del vatten i öronen och använder numera aldrig fetvadd eller proppar.
Sonen går på Plask och Lek och då dyker vi aldrig med honom och gör tex aldrig ryggflytövningar då han skall ligga med öronen under vattnet längre stunder.

Att han tex hoppar i från kanten och kommer under vattnet en kort stund verkar inte göra något men det är ju sådant som vi lärt oss efter hand.

/ Jennie
 

Hej!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Vår son hann med 11 öroninflammationer innan han fick för i satta vid 13 månaders ålder.
Till oss sa läkarna att det inte var några som helst problem med att bada eller duscha. De tyckte inte att vi behövde skydda öronen. Han fick doppa huvudet och dyka lite. Inte djupdyka (men vilken liten kille gör det) med dyka precis under vattenytan.
Douglas har aldrig haft något skydd i öronen. Han duschar eller badar hemma nästan varje dag och han badar på badhus en gång i veckan. Han har inte haft några som helst problem med sina öron sen han fick rören.
 

Artiklar från Familjeliv