Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ytterligare en ny!

Skrivet av Helena S med Markus 021201
Hej alla!

Jag skrev här för några månader sedan. Våran son Markus hade tre ÖI på raken i vintras, med vätska bakom öronen.

Nu är det ett tag sedan han var sjuk, men vi varhos läkaren i fredags och fick konstaterat att Markus fortfarande har väldigt mycket vätska bakom öronen fast att han varit frisk ett tag. TRunhinnan var tom inåtvänd på höger öra. Han hör alltså inte särkslit bra, så vi har fått tid för att sätta in rör. Den 9e ju ni är det dags. Som tur är så jobbar Markus farmor på öron-näsa-hals-mottagningen i deras kommun, så Markus har haft bra kontroll, och hon blir med under OP.

Hur som helst: hur har talet varit hos era barn efter att de fått rören? Markus sjunger mycket, men talar inte så mkt, så jag misstänker att det blir en talexplosion efter OP. Någon med erfarenhet?

Kram
Svar på tråden: Ytterligare en ny!

Välkommen du med

Skrivet av  Annika m. Robin 23 mån & Michelle 4 år
Robin har ju inte hörseltestats (och vi anser att han hörde bra innan op) och han pratade ganska bra, eller ja lika mycket/lite som sin syster vid samma ålder.
Ca 10-12 ord

Och jag vet inte om jag inbillar mig, men faktiskt så tycker jag att han på bara 6 dagar (6 dagar sen OP)har börjat prata mer! Och att han försöker härma ord som vi säger, vilket han inte gjorde innan.

Men ja jag vet inte om det stämmer, men det verkar vara så att han hör lite bättre, fast han hörde bra innan med.
 

Hej och vilka fina bilder!

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
Eller fina och fina, tråkigt att behöva få rör, men det var skönt at se din lille son må så bra, det avdramatiserar det hela lite.
Hur mådde han efteråt?

Vad kul att ni bor i Borås, då vet du kanske var Skene ligger. Där bor Markus farföräldrar, Markus ska opereras på Skene lasarett =) Vi bor dock i Linköping, men Markus öronkoll har ju varit i Skene eftersom hans farmor jobbar där.
 

hej,

Skrivet av  Annika m. Robin 23,5 mån & Michelle 4 år
han sov nästan 2 timmar av narkosen, och spottade ut tuben i munnen efter 1 timme kanske.

Sen mådde han bra, var som vanligt, men kanske liiite vinglig i benen. Och det rann inget ur rören som det kan göra de första 4-5 dagarna. Idag är det en vecka sen OP.
Och jag tror att han hör lite bättre för han härmar en massa nya ord. fast vi inte tyckte att han hörde dåligt innan.
 

Talet efter operationen

Skrivet av  Annis med Johan
Johan var drygt två år när han fick sina rör. Talet innan dess var likt dövtal, som jag tror att det kan låta i alla fall. Tänk på ordet tvättmaskin och så ta bort alla konsonanter - så pratade Johan. Bara några dagar efter operationen hände det jättemycket med Johans tal. Han har haft en helt normal talutveckling sedan. Är nu fem år och har i princip pratat rent ett bra tag. Han kan blanda ihop de olika sch-ljuden bara.

I höst ska Johans rör tas bort - då har de suttit i dryga tre år.
 

vår marcus

Skrivet av  tina med 3
vår marcus har oxå vätska bakom båda öronen, vi hoppas att hans tal sak bli bättre när han har fått rör,som det är nu stammar han och pratar lite sluddrigt
 

Artiklar från Familjeliv