Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tänka på med öronbarn?

Skrivet av Monica med Tintin 26/8-02
Vi har fått lite dålig information när Tintin haft öi, och själva har vi inte tänkt på att fråga, har haft fullt upp med att ha koll på grabben hos läkaren med alla spännande "leksaker".

Vad gäller egentligen med öronbarn, ska de har fetvadd i öronen när de badar? Ska man undvika att tvätta håret och riskera få vatten i öronen under pågående öi? Hur gör man i sommar med bad och så, kan man bada på som vanligt eller ska man tänka på något? Har ni mössa som går över öronen nu också eller räcker keps?

Många och kanske dumma frågor men om man inte frågar får man inget veta! Nästa gång jag kommer till läkaren ska jag fråga... jag lovar... men tills dess kan era råd vara lite hjälp.
Svar på tråden: Vad tänka på med öronbarn?

Svaren som vi har fått

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
vilka säkert varierar från stad till stad.

Om vad man ska och inte ska under pågående öif har de inte sagt något!?
Men vi försökte iallafall att inte få in något vatten i öronen då, för att trumhinnan hade spruckit.

Sedan så sa de att nu med rör, så får han bada precis som vanligt, men han ska helst inte dyka. Vilket han inte gör som 2 åring *s*.
Men det var ingen fara att få in lite vatten i öronen.
Sen så kan vissa barn få infektion om de får vatten i öronen, och om det skulle bli så. Då får man rådet att ha öronproppar/fetvadd vid bad.

Den första veckan efter rör OP skulle han inte få in vatten i öronen.
 

Artiklar från Familjeliv