Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga ang ärftlighet?

Skrivet av Jenny bf 23/8
Ni som har öronbarn har ni själva varit det som små?
Jag väntar nu mitt första barn och har själv varit öronbarn mellan 0-12 års åldern, även min mamma var öronbarn och min lillebror. Skall jag vänta mig det "värsta" att min dotter oxå kommer bli det eller är det slumpen som avgör?
Svar på tråden: En fråga ang ärftlighet?

Vet inte

Skrivet av  Jennie
hur ärftligt det är (om det är det) men under min första graviditet så funderade jag också över detta pga att jag själv var öronbarn.

Dottern är nu snart 5 år och har aldrig haft öroninflammation och aldrig behövt gå på antibiotika av någon annan anledning heller.

När sonen föddes (precis 2 år efter dottern) så hade jag inte en tanke på öroninflammationer och öronbarn (det hade ju gått så bra med dottern =)).
Sonen åkte dock på sin första öroninflammation när han var 4 månader och sedan rullade det på och han fick rör vid 8,5 månaders ålder.

/ Jennie
 

Vi frågade läkaren om det

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
och hon sa att det kan vara lite ärftligt, fast de vet inte riktigt.
Men ofta hade öronbarnen någon förälder som också hade varit öronbarn.

Robins pappa fick rör när han var liten, och även Robins farbror fick det nu för några månader sen (18 år gammal). Och Robin har ju fått sina rör för ett tag sen.
 

50/50

Skrivet av  Jennie med Tilde 000614 & Ville 030420
mina barns pappa var öronbarn.Jag har aldrig haft öi som barn.mitt första barn har aldrig haft öi,mitt andra barn har haft 6 st fram tills han fick rör för 2 månader sedan.
 

Båda två!

Skrivet av  MammaL
Både jag och barnens pappa var öronbarn.

Vårt första barn har haft många otiter, men fick sina rör pga att hon inte hörde vid 4årskontrollen, vilket då berodde på vätska bakom trumhinnorna. Hon har fortfarande rör och är 9 år.

Lilltjejen är ett riktigt klassiskt öronbarn. Första otiten som 3 månaders bäbis och sen fortsatte det konstant! I vårt landsting sas det att man inte satte in rör på bäbisar under 12mån så vi väntade tills hon var dryga året.
Vid operationen fick hon sannolikt in en elak bakterie och fick en mycket kraftig otit direkt! Vi kämpade med penicillin i omgångar, det ena värre än det andra, och det tog ett bra tag innan hon blev frisk.

Visst hade hon flera otiter trots rören, men hon hade ju inte ont längre och det var en stor lättnad! Båda rören trillade ut av sig själva och efter det har hon inte behövt sätta in rör på nytt. De senaste åren har hon haft 1-3 otiter per år men jämfört med hur hon har haft det förut är det mycket, mycket bättre!!

Så vårt fall talar för ärftlighet - men det kanske är slumpen? =)
 

Artiklar från Familjeliv