Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Polyper och halsmandlar

Skrivet av Mamma
Hej !

Är det någon som vet vad förstorade polyper och halsmandlar kan ge för symptom ? (förutom snarkningar,sömnapne m,m)

Kan det ge oförklarig trötthet, "sen"/dålig på att prata ?

Någon som vet om det finns vissa mindre kända symptom ?

Vår flicka har förstorade polyper och halsmandlar men inget som dom gör något åt eftersom hon inte har besvär av dessa, något har hon besvär av i alla fall men om det är polyper/halsmandlar eller inte?
Svar på tråden: Polyper och halsmandlar

en fråga

Skrivet av  mia
jag har en son som har haft polyper som don opererade bort...jag har en fråga till dej har din lilla tjej ont i sina öron för det hade min son så när dom tog körteln så satte dom in rör i hans båda öron ,läkaren sa att det har ofta samband med öron och mandlar polyper osv jag hoppas det kan ge dej lite mer i allafall.. jag kommer inte i håg om min son var trött men han var snorig jämt och sov dårligt på nätterna han var mycket törstig kommer jag precis ihåg nu...
 

Hej !

Skrivet av  Mamma
Hon har inte ont, vad vi vet hon gråter inte och tar sig för öronen, men många gånger har man sett att hon är "irriterad" som att någonting kittlar henne i örat,hon drar med handen över örat.
Men hon är som sagt var dålig på att prata och somnar 16 dagar av 20 på dagis, vid lunchbordet, hon har kunnat somna på skötbordet osv.

Hon låter alltid täppt i näsan fast hon inte är förkyld.
Den 22/11 skall vi till barnkliniken för undersökning.
 

Har hon kollats upp?

Skrivet av  Också mamma
Alltså har någon läkare kollat om hon har glue i öronen genom ett enkelt tymptest? Det verkar som att hon kanske hör dåligt eftersom hon inte talar så bra? Och har hon gegga i örat kan det trycka och klia. Ring till bvd och be dem ta ett tymp om ni inte redan har gjort det, och kolla hennes hörsel.
 

Ja,hon har

Skrivet av  Mamma
varit på öron-näsa-hals och gjort ett hörseltest och hon hörde alldeles förträffligt, efter det fick vi träffa läkaren som tittade henne i öronen, men det var tydligen ok.
Däremot så konstaterade han att hon hade förstorade polyper och även något stora halsmandlar.
Därför undrar vi nu OM det kan vara detta som ger dessa symptom, eller ?
Vi skall även göra ett eeg på henne eftersom det att hon somnar helt plötsligt kan vara ett symptom på epilepsi.
Hemma märker vi aldrig några "symptom" förutom sen i pratet, fast det har kommit igång väldigt bra samt sen på pottan, hon har inget intresse av att sitta på pottan. Hon är 3 år.
 

kan inte mer än...

Skrivet av  Också mamma
att önska er lycka till! Tyvärr vet jag inte mer än vad jag redan har skrivit, förutom att det är viktigt att som förälder vara stark och stå på sig i kontakt med vården. Man känner själv sitt barn bäst, oavsett vad de inom vården säger, men det vet du säkert redan. Kramar.
 

Artiklar från Familjeliv